|
6/2024
6. 6. 2024, 6:34
|
|
Newsletter Učitelské praxe — červen 2024
|
|
|
Dies academicus: Cena rektora putuje za týmem podnikavosti
Tým inovace a podnikavosti ve výuce ve složení Mgr. Lucie Škarková, Ph.D., doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D., Mgr. Martin Fico a Mgr. Michaela Pulkrábová byl oceněn za aplikování principů podnikavosti a metod projektového vyučování do přípravy budoucích učitelů a učitelek.
Od roku 2016 se tým ve spolupráci s kolegy a kolegyněmi z dalších kateder PdF MU zaměřuje na propojení teorie s praxí a organizuje aktivity jako Den podnikavosti, kde studující prezentují své projekty s reálným dopadem a seznamují se s uplatněním podnikavosti ve vzdělávání. Na organizaci a realizaci Dne podnikavosti se významně podílí také kolegyně z katedry sociální pedagogiky Mgr. Lenka Gulová, Ph.D. a Mgr. et Mgr. Martina Kurowski, Ph.D., bez jejichž skvělé pedagogické práce v předmětech Projektování v sociální pedagogice a Medializace a prezentace projektů by se žádný z Festivalu nápadů nekonal v tak hojném studentském zastoupení.
Ocenění patří všem, kteří nejenže se podílejí na Dni podnikavosti na PdF MU, ale spoluutvářejí podnikavý ekosystém, v němž se může rozvíjet kompetence k podnikavosti u budoucích vyučujících základních i středních škol. Všem oceněným ze srdce gratulujeme!
|
|
|
Dne 23. května jsme se setkali na Pedagogické fakultě k reflexi realizovaných praxích na fakultních školách za Učitelskou a Asistentskou praxi. Na Workshopu k reflexi praxe se část programu věnovala diskuzi o tandemové výuce.
Tandemová (či párová) výuka je metoda, při které dva učitelé sdílí odpovědnost za plánování, realizaci a evaluaci výuky. V kontextu Učitelské praxe jde o spolupráci zkušeného učitele*ky a studenta*ky učitelství.
Studující na praxi jsou povzbuzování, aby si tandemovou výuku také vyzkoušeli. Již na minulém setkání k praxi se provázející vyučující o téma zajímali, proto jsme zařadili tandemovou výuku ke společné diskuzi. Výstupy ze setkání jako doporučení pro tandemovou výuku jsme připravili na web katedry pedagogiky.
|
|
|
Připravuje se aktualizace kritérií fakultních škol a zařízení
Ředitele, ředitelky a vedení škol zveme na setkání ke kritériím:
1. diskuze a rozprava k připravovaným kritériím - dne 11. června 2024 od 16:00 hodin, online ZOOM - registrujte se prosím s předstihem do 10. června 2024.
2. setkání s vedením škol na Pedagogické fakultě MU - dne 14. října 2024.
Na podzim 2024 bude probíhat finalizace kritérií a uzavření spolupráce s fakultními školami a fakultními zařízeními na další čtyřleté období.
|
|
|
|
Otevřené kurzy pro provázející vyučující nyní také mimo pokusné ověřování
Kurz pro provázející učitele "Lepší provázející učitel — lepší kolega" bude dostupný všem zájemcům z řad provázejících učitelů a provázejících učitelek na fakultních školách PdF MU. Pokud v budoucnu vyučující vstoupí do pokusného ověřování, pak je certifikát z kurzu uznán jako vstupní vzdělávání.
Cílem kurzu je rozvoj kompetencí provázejících osob dle Standardu studia k výkonu specializační činnosti provázejícího učitele. Jedná se o akreditovaný vzdělávací program v rozsahu min. 20 vyučovacích hodin. Kurz je nabízen zdarma. Pro kurzy realizované v roce 2024 se objednávka podává přes Obchodní centrum MUNI do 16. června 2024.
Potřebné formuláře k přihlášce kurzu "Lepší provázející učitel - lepší kolega": - kopie VŠ diplomu; - potvrzení o délce pedagogické praxe; - potvrzení o pozici provázejícího učitele v pokusném ověřování MŠMT (pouze vyučující zapojení do pokusného ověřování).
Podklady, přílohy a odkazy na přihlášení ke kurzům najdete na uvedeném odkazu.
|
|
|
|
Přehled praxí v podzimním semestru 2024
Již jsou zveřejněny termíny praxí v podzimním semestru 2024. Učitelské a Asistentské praxe, které jsou vedené Katedrou pedagogiky, opět najdete na společném plakátku. Jedná se o praxe v rámci společného základu, pedagogicko-psychologického modulu.
Nově pořádáme organizační setkání pro garanty FŠ k praxím katedry pedagogiky. Setkání se uskuteční 16. září 2024 od 16:00 hodin, online ZOOM, registrace možná již nyní.
|
|
|
Informační schůzka s vyučujícími k Asistentské praxi - asistent pedagoga ve škole (AP3)
Oslovili vás naši studující, že by u vás rádi absolvovali praxi prvních 14 dní v září? Jedná se o asistentskou praxi, při které stráví 40 hodin ve škole. Tato praxe je zaměřena na poznání fungování školy na začátku školního roku, budování bezpečného prostředí, vztahy s žáky a rodiči a seznámení s administrativou školy.
Úkoly studujících mohou zahrnovat činnosti asistenta pedagoga ve třídě, přípravu výukových materiálů, vyplňování administrativy, dozorování na chodbách či v jídelně a doprovod žáků a žákyň na různé aktivity, včetně adaptačních pobytů. Praxe není oborově specifická, ale studující si mohou spojit některé aktivity se svými oborovými úkoly či zájmy.
Pro vyučující z fakultních i spolupracujících škol připravujeme informační schůzku. Připojte se k nám 27. srpna 2024 v 15:30-16:30 hodin online, ZOOM.
|
|
|
|
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky PdF MU slaví 30 let!
Jménem katedry speciální a inkluzivní pedagogiky zveme pedagogické pracovníky a pracovnice, absolventy a absolventky katedry, studující a všechny, kteří se zajímají o speciální pedagogiku, aby s námi oslavili výročí.
Kdy: čtvrtek 12. září 2024 můžete přijít kdykoliv v průběhu dne od 11 hodin do 22 hodin. Kde: Sál Milosrdných bratří, Vídeňská 7, Brno
Oslavy jsou součástí Festivalu inkluzivní kultury 2024, v jehož programu je nabídka i pro vás – odbornou veřejnost.
|
|
|
HODNOCENÍ JINAK: další dlouhodobý kombinovaný výcvikový kurz bude probíhat od září 2024
HODNOCENÍ JINAK: Formativní přístup k učení a hodnocení, aneb podporujeme učení žáků. Jde o cyklus deseti prakticky vedených workshopů zaměřených na rozvoj dílčích profesních kompetencí formativního hodnocení a je smysluplně provázán s hodnocením sumativním.
Kurz je akreditován. Doporučujeme účast alespoň dvou vyučujících z jedné školy pro sdílení a šíření zkušeností ve své škole. Rozsah kurzu je 60 hodin. Kurz je veden v tandemu dvou lektorů.
Na kurz, který bude začínat od září 2024, je možné již zasílat závazné přihlášky.
|
|
|
|
|
|
|