|
7/2024
4. 9. 2024, 22:44
|
|
Newsletter Učitelské praxe 7/2024
|
Vážené paní ředitelky, páni ředitelé, vyučující, garanti a garantky fakultních škol,
na sklonku srpna, v přípravném týdnu, jsem se potkala v rámci dalšího vzdělávání učitelů v oblasti formativního hodnocení s vyučujícími plnými energie, radosti a chuti do života. Jejich opálená tvář, úsměvy a jiskry v očích poukazovaly na to, že měli příležitost relaxovat, trávit čas se svými blízkými a připravit se na nový školní rok. Ten právě začal. S nadšením se vítáme na prvních poradách s kolegy, ve třídě s žáky, těšíme se z toho, že se opět vidíme. Ale, jak to vyplývá z informací, kterými nás zaplavují vzdělávací portály, časopisy a veřejné sdělovací prostředky, nebo třeba nadřízení, čeká nás i v tomto školním roce mnoho výzev. Nejen na poli mateřských, základních a středních škol, ale i v rámci pregraduální přípravy učitelů. Jak to udělat, aby nám načerpaná energie vydržela co nejdéle, abychom si tu chuť a radost zachovali (aspoň měsíc, dva, tři, do Vánoc)? Nad touto otázkou přemýšlím poslední týden, kdy se začínají ty zmíněné „výzvy“ vynořovat.
Chtějme být spolu, najít si na sebe čas, popovídat si o běžném životě a dovolme si více se spolu smát i v hektickém běhu školního roku. Ono nám to tolik času nesebere, naopak více získáme. Přece se o tu krásnou energii jen tak nepřipravíme. Těšíme se na setkání s Vámi na akcích Společenství praxe.
S přáním do nového školního roku
doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D., vedoucí Katedry pedagogiky PdF MU
|
|
Aktualizujeme statut pro fakultní školy a zařízení
Pedagogická fakulta MU úzce spolupracuje s fakultními školami a zařízeními v oblasti přípravy a realizace pedagogických praxí a výzkumu. V současnosti probíhá aktualizace statutu fakultních škol a zařízení, která bude reflektovat i připravovaná kritéria a podmínky spolupráce. Cílem je podpořit partnerství škol a zařízení, definovat vhodné podmínky pro vzájemně obohacující spolupráci a formulovat jasná a měřitelná kritéria, která podpoří vysoký standard kvalitní pregraduální přípravy budoucích učitelů a učitelek.
Finalizace statutu proběhne na podzim 2024. Následně budou uzavírány dohody o spolupráci s fakultními školami a zařízeními na další čtyřleté období.
|
Dne 14. října 2024 od 14:00 do 18:00 hodin se na Pedagogické fakultě MU uskuteční setkání pro ředitelky a ředitele fakultních škol PdF MU. Zveme jak zástupce stávajících fakultních škol a zařízení, tak zájemce o zapojení do této sítě. Setkání se zaměří na představení aktualizovaného statutu a posílení spolupráce mezi školami a fakultou. Účast prosím potvrďte do 7. října 2024.
|
Úspěšné završení prvního cyklu výcviku: Formativní hodnocení v praxi
V červnu 2024 jsme úspěšně ukončili 1. cyklus dlouhodobého kombinovaného výcviku „Formativní přístup k učení a hodnocení – podporujeme učení žáků“. Na závěrečném setkání účastníci kurzu prezentovali své pokroky a konkrétní ukázky formativního hodnocení ze své praxe. Gratulujeme k dosaženým výsledkům a přejeme mnoho úspěchů v dalším rozvoji jejich dovedností!
Vzhledem k vysokému zájmu bude další cyklus zahájen v září 2024 (kapacita je již naplněna). Nový kurz plánujeme otevřít od ledna 2025, sledujte naše stránky.
|
|
|
|
Ve druhém roce pokusného ověřování se do projektu zapojilo celkem 112 vyučujících. Děkujeme všem, kteří se zapojili, a zároveň se omlouváme těm, které jsme z kapacitních důvodů nemohli letos přijmout. Vaše dosavadní spolupráce a zájem o zvyšování kvality pedagogických praxí jsou pro nás velmi cenné.
Pokusné ověřování se soustředí nejen na vedení studujících během praxí a poskytování profesionální zpětné vazby, ale také na další vzdělávání a úzkou spolupráci s fakultou.
V těchto dnech zasíláme na ředitele či ředitelky a kontaktní osoby ze škol zapojených do pokusného ověřování Dohodu o zajištění praxí. Podpis dohody ze strany školy a PdF MU proběhne do konce září 2024.
|
|
|
|
V rámci pokusného ověřování získají provázející učitelé*učitelky vzdělávání, metodickou podporu a finanční ohodnocení za svou činnost.
Přinášíme přehled aktivit, které vyučující čeká v tomto školním roce:
- Vstupní vzdělávání: vyučující absolvují pouze 1x v rámci celého projektu.
- Průběžné vzdělávání: 20 hodin dalšího vzdělávání na PdF MU za rok. Kurzy jsou zdarma. Nabídku aktualizujeme a přihlašování na kurzy bude spuštěno v průběhu září 2024. Je možné uznat také další kurzy z PdF MU.
- Poskytování zpětné vazby: 30 hodin zpětné vazby studujícím PdF MU nad rámec přímé pedagogické činnosti v součtu za rok. Administrátorky praxí informují garanty praxí o přihlášených studujících k vyučujícím na škole průběžně dle harmonogramu (viz Časová osa).
- Další spolupráce: spolupráce s katedrami na PdF MU v rozsahu 10 hodin za rok. V průběhu září budou vyučující zapojení do pilotáže osloveni z PdF MU, aby si domluvili spolupráci v podzimním semestru a nebo jarním semestru 2025.
- Výkaz činnosti: vyučující si evidují svoji činnosti samostatně a dokládají na MŠMT na konci školního roku, přes zaslaný formulář. Součástí je také evaluační dotazník.
|
|
|
Nový nástroj pro sebereflexi studujících: Mapa profesního rozvoje přechází do praxe
Ve spolupráci s organizací Otevřeno jsme červnu 2024 na Katedře pedagogiky úspěšně ukončili projekt, jehož výsledkem je nový formativní nástroj – Mapa profesního rozvoje studentů. Tento nástroj pomáhá studujícím mapovat a sledovat jejich dovednosti a znalosti, které získávají v předmětech pedagogicko-psychologického modulu během semestru. Mapa podporuje reflexi rozvoje těchto dovedností a nabízí studujícím možnost promýšlet další profesní kroky.
Mapa je navíc úzce propojena se Standardem profesních kompetencí studenta učitelství, což umožňuje komplexnější pohled na profesní růst budoucích učitelek a učitelů.
|
|
Nepřehlédněte! Přehled praxí v podzimním semestru 2024
Již jsou zveřejněny termíny praxí v podzimním semestru 2024. Učitelské a Asistentské praxe, které jsou vedené Katedrou pedagogiky, opět najdete na společném plakátku. Jedná se o praxe v rámci společného základu, pedagogicko-psychologického modulu.
Další důležité odkazy:
|
|
|
|
Standard kvality profesních kompetencí studenta učitelství (SKPKS) je nástroj podporující profesní rozvoj studujících učitelství v průběhu jejich přípravy na profesi. Pomáhá studujícím s kvalitním plánováním, realizací a evaluací vlastní výuky, umožňuje jim posuzovat stav svých profesních kompetencí a monitorovat vlastní pokrok.
Podívejte se, proč a jak Standard vznikl (1. díl) a jak se Standardem mohou pracovat studující učitelství 2. stupně při své učitelské praxi (2. díl). Pohledem z praxe se můžete podívat, jak se Standardem pracuje student a studentka s provázejícími učitelkami na začátku praxe (3. díl, 1. část), v polovině praxe (3.díl, 2. část) a na jejím konci (3. díl, 3. část).
|
|
|
|
Studující na asistentské praxi v bakalářském stupni nyní přichází s Checklistem aktivit. Tento seznam obsahuje přes 30 činností, které si studující mají vyzkoušet nebo sledovat během praxe.
Vyučující nemusí nic potvrzovat. Checklist si studující vytisknou a nosí s sebou, což umožní provázejícím osobám lépe se orientovat v oblastech, na které se se studujícími zaměřit.
Checklist je k dispozici pro souvislou praxi (začínající na začátku září) i průběžnou praxi (v průběhu podzimního nebo jarního semestru) a může se lišit podle specifik jednotlivých praxí.
|
|
|
|
|
Organizační setkání pro garanty FŠ
Dne 16. 9. 2024 v 16:00 hodin se uskuteční online organizační setkání pro garanty fakultních škol přes ZOOM. Setkání bude zaměřeno na novinky týkající se Učitelských a Asistentských praxí, které studující absolvují na Pedagogické fakultě v oborech zaměřených na vzdělávání (Učitelství pro 2. stupeň ZŠ a SŠ). Diskutovány budou i podrobnosti k organizačnímu zajištění a natáčení studujících během praxí, bude prostor pro dotazy. Registrujte se s předstihem.
|
Duševní zdraví, well-being a odolnost začínajících vyučujících
Podpora duševního zdraví a osobní pohody je důležitou součástí naší učitelské profese. To, jak se cítíme a jakým způsobem na sebe pohlížíme, významně ovlivňuje kvalitu naší práce ve třídě. Tento kurz, vedený formou workshopu, nabídne možnost osvojit si některé individuální techniky k posílení duševního zdraví, osobní pohody a odolnosti začínajícího vyučujícího. Kurz je určený začínajícím vyučujícím nebo studujícím posledního ročníku NMgr. studia Termíny: 17. 10. 2024, 31. 10. 2024, 21. 11. 2024, 5. 12. 2024 Workshopy budou probíhat v prostorách PdF MU (místo konání bude upřesněno) vždy od 15.00 do 18.50. Kurz je díky projektové podpoře zdarma. Přihlásit se můžete prostřednictvím oddělení CŽV.
|
Krátkodobý seminář formativního hodnocení: Formativní hodnocení podporující učení žáků
Zajímají vás novinky ve formativním hodnocení? Připojte se k nám na krátkodobém prezenčním kurzu, který se koná 14. 11. a 5. 12. 2024, vždy od 13:00 do 16:30 na Pedagogické fakultě MU. Kurz je zaměřený na efektivní metody formativního hodnocení a pomůže vám lépe podporovat učení žáků. Přihlásit se budete moci prostřednictvím oddělení CŽV, sledujte jejich stránky.
Objevte možnosti, jak formativní hodnocení využít v praxi a zlepšit výukové výsledky. Pro více informací o kurzech navštivte web.
|
Nabídka kurzů z Celoživotního vzdělávání
Katedra pedagogiky i další katedry na Pedagogické fakultě MU nabízí pro učitele a učitelky nabídku vzdělávacích kurzů a workshopů. Kurzy Celoživotního vzdělávání
|
Přístup do knihovny PdF MU
Jako provázející učitelé máte možnost využívat Ústřední knihovny PdF MUNI jak k prezenčnímu studiu odborných titulů, tak i pro využívání místních skenerů a dalších kopírovacích zařízení a tiskáren. V případě půjčování tištěných publikací či zdrojů je nutná registrace. Knihovna PdF MU
|
Časopis Komenský
Pro poradnu Václava Mertina hledáme náměty. Pokud se svými žáky řešíte nějakou složitou výchovnou situaci, napište nám na adresu komensky@ped.muni.cz. Naším cílem je budovat mosty mezi teorií a praxí a poskytovat podporu učitelům.
V rámci naší spolupráce jsme pro Vás připravili možnost odebírání časopisu Komenský. K vyzvednutí buď u paní Rodové (rodova@ped.muni.cz) nebo na každé akci pořádané na PdF MU. Časopis Komenský
|
|
|
|
|