Procesy učení v subkulturách : učící a učící se subkultura
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2012 |
Druh | Konferenční abstrakty |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Popis | Příspěvek nahlíží skrze etnografický přístup do subkultury freeganů a popisuje ji jako aktivního aktéra edukačních procesů a zároveň bohaté prostředí pro informální učení. Freegani naplňují definici subkultury (např. Geist, 1992, Subberwall, 2009), vyznačují se silně environmentálním životním stylem spojeným s ochranou práv zvířat a nonkonsumerismem. Angažují se jako ekologičtí aktivisté, pořádají happeningy, promítání filmů, věnují se vaření veganského jídla a získávání recyklovaných produktů. Zdrojem pro analýzu dat je 15 rozhovorů a terénní poznámky z šesti akcí. V dimenzi učící subkultury jsou popsány rozmanité metody, které freegani využívají k vzdělávání druhých (přednášky, diskuse a workshopy, infostánky, happeningy a festivaly). Jejich edukační činnost má cíle, které lze hierarchizovat, a definuje cílovou skupinu, na kterou působí. V neposlední řadě je také možné analyzovat obsah edukačních aktivit. V dimenzi učící se subkultury je na subkulturu nahlédnuto jako na prostředí informálního učení skrze model komunity praxe (Wenger, 1998), ve které se její členové každodenními činnostmi učí. |