Procesy učení v subkulturách : učící a učící se subkultura

Varování

Publikace nespadá pod Pedagogickou fakultu, ale pod Filozofickou fakultu. Oficiální stránka publikace je na webu muni.cz.
Autoři

LOJDOVÁ Kateřina

Rok publikování 2012
Druh Konferenční abstrakty
Fakulta / Pracoviště MU

Filozofická fakulta

Citace
Popis Příspěvek nahlíží skrze etnografický přístup do subkultury freeganů a popisuje ji jako aktivního aktéra edukačních procesů a zároveň bohaté prostředí pro informální učení. Freegani naplňují definici subkultury (např. Geist, 1992, Subberwall, 2009), vyznačují se silně environmentálním životním stylem spojeným s ochranou práv zvířat a nonkonsumerismem. Angažují se jako ekologičtí aktivisté, pořádají happeningy, promítání filmů, věnují se vaření veganského jídla a získávání recyklovaných produktů. Zdrojem pro analýzu dat je 15 rozhovorů a terénní poznámky z šesti akcí. V dimenzi učící subkultury jsou popsány rozmanité metody, které freegani využívají k vzdělávání druhých (přednášky, diskuse a workshopy, infostánky, happeningy a festivaly). Jejich edukační činnost má cíle, které lze hierarchizovat, a definuje cílovou skupinu, na kterou působí. V neposlední řadě je také možné analyzovat obsah edukačních aktivit. V dimenzi učící se subkultury je na subkulturu nahlédnuto jako na prostředí informálního učení skrze model komunity praxe (Wenger, 1998), ve které se její členové každodenními činnostmi učí.

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.