Role of t-tubules in the control of trans-sarcolemmal ion flux and intracellular Ca2+ in a model of the rat cardiac ventricular myocyte

PÁSEK Michal ŠIMURDA Jiří ORCHARD Clive

Rok publikování 2012
Časopis / Zdroj European Biophysics Journal With Biophysics Letters

Doi http://dx.doi.org/10.1007/s00249-012-0804-x
Obor Biofyzika
Klíčová slova t-tubules; rat; cardiac myocyte; computer model; calcium
Popis Membrána srdečních komorových buněk obsahuje velké množství invaginací zvaných transverzální (t-) tubuly. Hlavní úlohou t-tubulů je rozvedení vzruchu do nitra buněk a zajištění synchronního stahu všech buněčných kontraktilních jednotek (sarkomer). Nedávno publikované matematické modely srdečních komorových buněk savců ukázaly, že během buněčné aktivity dochází uvnitř t-tubulů k významným změnám iontových koncentrací, které ovlivňují tok iontů přes buněčnou membránu, intracelulární náplň Ca2+ a finálně sílu buněčného stahu. Práce představuje implementaci nových experimentálních poznatků do matematického modelu srdeční komorové buňky potkana a upřesňuje roli t-tubulů v řízení buněčné elektromechanické aktivity.