Postoje, obavy a emoce spojené s inkluzí u studentů pedagogických oborů

Autoři

PANČOCHA Karel SLEPIČKOVÁ Lenka

Rok publikování 2012
Druh Kapitola v knize
Fakulta / Pracoviště MU

Pedagogická fakulta

Citace
Popis Výzkumy postojů učitelů a budoucích učitelů k inkluzi a jejich obav spojených s prací v inkluzivních třídách jsou ve světovém pedagogickém výzkumu prováděny velmi často a s využitím různých metodologických přístupů. Cílem našeho výzkumu bylo zjistit, jaké jsou postoje studentů pedagogických oborů k inkluzi, jak se liší od postojů obecné populace a také srovnání studentů speciální pedagogiky a ostatních pedagogických oborů. Využili jsme dat z dotazníkového šetření, ve kterém jsme zkombinovali modifikovanou verzi škály SACIE a upravenou verzi Bogardusovy škály sociální distance, která měří sociální akceptaci konkrétních skupin ve společnosti. Výzkumný soubor tvořilo 155 studentek a studentů Masarykovy univerzity oboru speciální pedagogika a jiných pedagogických oborů. Naše výsledky ukazují, že studium pedagogických oborů (a ještě výrazněji studium speciální pedagogiky) je důležitým faktorem pro sociální akceptaci osob s různými typy postižení, stejně jako pro postoje k inkluzi. Studenti speciální pedagogiky projevovali méně obav z práce v inkluzivním prostředí než studenti jiných pedagogických oborů, plných 36, 2 % z nich však má obavy z nedostatku vlastních schopností pro práci v inkluzivních třídách, 72 % z nich se bojí neschopnosti věnovat adekvátní pozornost všem žákům ve třídě a 91 % se obává nedostatku finančních zdrojů pro inkluzi.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.