Duchovní dimenze waldorfské pedagogiky optikou reflexivní modernity
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2009 |
Druh | Článek v odborném periodiku |
Časopis / Zdroj | Sociální studia |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
www | http://socstudia.fss.muni.cz/archiv.php?ukol=1&cislo=26&rok=2009 |
Obor | Sociologie, demografie |
Klíčová slova | education system religion reflexive modernity reflexive spirituality Waldorf pedagogy |
Přiložené soubory | |
Popis | Článek se zabývá analýzou duchovní dimenze waldorfské pedagogiky s pomocí konceptu reflexivní spirituality. Nastiňuje problémy různých pojetí náboženství ve vztahu ke zkoumání nových religiózních jevů v podmínkách pozdní modernity. Zachycuje vliv reflexivity modernity, při jejímž vymezení se autorka obrací na Anthonyho Giddense, na náboženství a jeho proměny rozebírá na čtyřech relevantních úrovních – internalizace víry, deinstitucionalizace a s ní související redefinice náboženské autority, nahrazení legitimizace tradicí legitimizací vědou a pluralizace náboženského života. Autorka představuje koncept reflexivní spirituality americké socioložky náboženství Kelly Besecke, který zahrnuje popsané změny, a dále sleduje reflexivně spirituální prvky waldorfské pedagogiky prostřednictvím analýzy textů, jež se tímto jevem zabývají (knihy pedagogů teoretiků, religionistické texty, příspěvky waldorfských učitelů). Identifikuje pojetí individuality žáka jako vtělení ducha, chápání školy jako společenství, hledání rovnováhy mezi vědeckými poznatky a duchovními skutečnostmi a pluralistickou otevřenost různým duchovním tradicím jako charakteristiky, jež jsou v souladu se stěžejními rysy reflexivní spirituality. Koncept zároveň umožňuje zachytit potencialitu redefinice některých aspektů pozdně moderní kultury na waldorfských školách, která se v českém kontextu, v němž jsou tyto školy součástí veřejného vzdělávacího systému, jeví být možností s reálnými společenskými dopady. |