Procedury zakotvené teorie jako možnost výzkumné reflexe vlastního pedagogického působení
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2012 |
Druh | Konferenční abstrakty |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Přiložené soubory | |
Popis | Příspěvek rekapituluje výsledky empirického šetření, zaměřeného na problematiku autorských výukových programů pro vzdělávací oblast Člověk a jeho svět. Programy tematické kooperativní výuky (TKV) představují aplikaci konstruktivistického pojetí a propojují oblast dějepisu s oblastí dramatické výchovy. Základní koncepční princip programů TKV představuje hra v roli ve formě živého obrazu (still pictures) a práce s textem (narativním a ikonickým). Cílem příspěvku je seznámit účastníky konference s nálezy kvalitativního výzkumného šetření, zahrnujícího analýzu slovní reflexe žáků a fotografií živých obrazů, pořízených během výuky. Zvolená kvalitativní metodologie vychází ze strategií zakotvené teorie (grounded theory) a odpovídá typu akčního deskriptivního výzkumu. Vlastní výzkum zahrnuje tři oblasti. Nejdříve byla provedena základní distribuce dat do paradigmatického modelu. To umožnilo detekovat a popsat ústřední kategorii, která se skládá z analýzy slovních odpovědí žáků a psychosomatických artefaktů ve formě živých obrazů s ohledem na dosaženou kognitivní úroveň. Celkový obraz doplňuje analýza průběhu slovní reflexe v kontextu obecných zákonitostí pedagogické komunikace. |