General public and future teachers´ attitudes towards people with disabilities and inclusion
Název česky | Postoje obecné populace a budoucích učitelů k osobám s postižením a k inkluzi |
---|---|
Autoři | |
Rok publikování | 2012 |
Druh | Článek v odborném periodiku |
Časopis / Zdroj | Journal of Exceptional People |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Obor | Pedagogika a školství |
Klíčová slova | attitudes toward people with disabilities; special education needs; inclusion; disability; Czech Republic |
Popis | Text se zabývá kontextem inkluzivních snah v České republice prostřednictvím analýzy postojů obecné populace k lidem s postižením a postojů budoucích učitelů k osobám s postižením a k inkluzi jako takové. Východiskem jsou data z dotazníkového šetření, v němž byla použita modifikovaná verze Bogardovy škály sociální distance, která je nástrojem k měření akceptace konkrétních společenských skupin. Otázky byly směrovány ke třem skupinám postižení (mentální, fyzické a smyslové) a k vybraným tématům týkajícím se inkluzivního vzdělávání. Analýza se zaměřila na míru akceptace ve vzdělávacím kontextu. Data ukázala, že tolerantnější postoje a větší míru akceptace projevují lidé mladšího věku a s vyšším vzděláním. Z výzkumu take vyplynulo. Že stadium vzdělávacích oborů je významným faktorem, který pozitivně ovlivňuje akceptaci osob s různými typy postižení a postoje k inkluzi. |
Související projekty: |