Proces učení ve skupinových reflexích u lektorů osobnostně sociálního rozvoje
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2013 |
Druh | Další prezentace na konferencích |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Popis | Cíl: Příspěvek pojednává o průběhu skupinových reflexí u lektorů osobnostně sociálního rozvoje. Text se soustřeďuje na konkrétní způsoby, jak během diskuze při skupinové reflexi podněcovat účastníky osobnostně sociálního rozvoje k tomu, aby proces učení byl pro účastníky co nejvíce užitečný. Metodologie: Z metodologického pohledu se jedná o studii realizovanou pod Akademickým centrem osobnostního rozvoje, která využívá smíšený design, se silným kvalitativním akcentem. Jako výzkumný nástroj byla zvolena technika hloubkových rozhovorů s několika lektory, kteří se zaměřují na problematiku osobnostně sociálního rozvoje. Výsledky: Výsledkem studie je zjištění, že pro proces učení v osobnostně sociálním rozvoji je při skupinové reflexi důležité mít dostatečně nastřádaný tzv. „materiál k učení“, který tvoří směs různých zkušeností a zážitků, které jsou následně vytěžovány v „prostoru přemýšlení“ reflexe. Je zapotřebí, aby lektor dokázal iniciovat a usměrňovat procesy, které vedou k nastřádání tohoto materiálu k učení, to znamená, aby dokázal pracovat s takzvanými „podněty ke sdílení“ a dále také s „podněty k přemýšlení“, které zhodnocují tento materiál a tvoří výstup z učení. Závěr: Studie tak přináší důležitá empirická zjištění o tom, jak řízeně podněcovat osobnostní rozvoj u studentů. Na základě kvalitativní studie předkládá konkrétní inspirace pro podporu procesu učení skrze komunikační podněty v průběhu skupinové reflexe. |