Proces učení ve skupinových reflexích u lektorů osobnostně sociálního rozvoje

Varování

Publikace nespadá pod Pedagogickou fakultu, ale pod Filozofickou fakultu. Oficiální stránka publikace je na webu muni.cz.
Autoři

NEHYBA Jan KOLÁŘ Jan

Rok publikování 2013
Druh Další prezentace na konferencích
Fakulta / Pracoviště MU

Filozofická fakulta

Citace
Popis Cíl: Příspěvek pojednává o průběhu skupinových reflexí u lektorů osobnostně sociálního rozvoje. Text se soustřeďuje na konkrétní způsoby, jak během diskuze při skupinové reflexi podněcovat účastníky osobnostně sociálního rozvoje k tomu, aby proces učení byl pro účastníky co nejvíce užitečný. Metodologie: Z metodologického pohledu se jedná o studii realizovanou pod Akademickým centrem osobnostního rozvoje, která využívá smíšený design, se silným kvalitativním akcentem. Jako výzkumný nástroj byla zvolena technika hloubkových rozhovorů s několika lektory, kteří se zaměřují na problematiku osobnostně sociálního rozvoje. Výsledky: Výsledkem studie je zjištění, že pro proces učení v osobnostně sociálním rozvoji je při skupinové reflexi důležité mít dostatečně nastřádaný tzv. „materiál k učení“, který tvoří směs různých zkušeností a zážitků, které jsou následně vytěžovány v „prostoru přemýšlení“ reflexe. Je zapotřebí, aby lektor dokázal iniciovat a usměrňovat procesy, které vedou k nastřádání tohoto materiálu k učení, to znamená, aby dokázal pracovat s takzvanými „podněty ke sdílení“ a dále také s „podněty k přemýšlení“, které zhodnocují tento materiál a tvoří výstup z učení. Závěr: Studie tak přináší důležitá empirická zjištění o tom, jak řízeně podněcovat osobnostní rozvoj u studentů. Na základě kvalitativní studie předkládá konkrétní inspirace pro podporu procesu učení skrze komunikační podněty v průběhu skupinové reflexe.

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.