Dobro a zlo v perspektivě neoficiálních vzdělávacích agentů. Příspěvek na 21. konferenci ČAPV
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2013 |
Druh | Další prezentace na konferencích |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Popis | V současnosti neprobíhá edukace jen ve školním prostředí a škola tak není výhradním vzdělávacím agentem. Do veřejného prostoru vstupují samozvaní vzdělávací agenti, kteří definují svoje edukační cíle a disponují rozmanitými prostředky k edukaci. Využívají webové prostředí a oblíbené sociální sítě, zasahují do volnočasových aktivit nejčastěji spojených s kulturou a celkově kolonizují veřejný prostor pro svoje edukační aktivity. V realizovaném výzkumu jsou samozvanými vzdělavateli ve veřejném prostoru subkultury. Cílem příspěvku je identifikovat charakteristiky těchto neoficiálních vzdělávacích agentů a kontrastovat je s charakteristikami oficiálních vzdělávacích agentů reprezentovaných institucí školy, a to v těch otázkách, kde se rozchází v pojetí dobra a zla. Příspěvek podrobněji rozpracovává, jak se oficiální a neoficiální vzdělávací agenti střetávají v otázkách pravdy, kritického myšlení a svobody. Reprezentantem „zla“ v edukaci je koncept misedukace, tedy manipulativního vzdělávání, které si oficiální a neoficiální vzdělávací agenti připisují navzájem. V závěru jsou neoficiální vzdělávací agenti diskutováni jako součást postmoderní edukační reality a tato teorie je ukotvena do současné pedagogické vědy. |