Psychologické charakteristiky učitelů ve vztahu k jejich profesi a hodnocení výkonu pedagogické práce

Autoři

ŘEHULKA Evžen

Rok publikování 2013
Druh Vyžádané přednášky
Fakulta / Pracoviště MU

Pedagogická fakulta

Citace
Přiložené soubory
Popis Referát shrnuje poznatky z několika studií, které byly získány prostřednictvím standardizovaných a nestandardizovaných dotazníků a rozhovorů. Informace byly získány od 668 učitelů (543 žen a 125 mužů) základních škol zejména Jihomoravského kraje, kteří měli nejméně 4 roky praxe a nedosahovali dosud důchodového věku. Výzkum byl proveden ve školním roce 2012/2013. Získané výsledky ukazují v podstatě dobrý vztah učitelů k jejich profesi s vědomím velkého významu této práce. Negativní je hodnocení podmínek výkonu učitelského povolání, a to od podmínek materiálních až k organizačním a společenským. Negativní, ale nekonkrétní, je hodnocení systému českého školství. Čeští učitelé se cítí neadekvátně vzděláni, zbytečně přepracováni, stresováni a špatně hodnoceni. Zanedbávána je péče o osobnostní rozvoj učitelů. Všechny tyto výsledky jsou výrazně modifikovány gendrem, věkem učitelů a délkou praxe a lokalitou školy.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.