The Power of Images in Performance: Josef Svoboda's Scenography for Intolleranza 1960 at Boston Opera Company

Varování

Publikace nespadá pod Pedagogickou fakultu, ale pod Filozofickou fakultu. Oficiální stránka publikace je na webu muni.cz.
Autoři

DIEGO RIVERA PŘÍHODOVÁ Barbora

Rok publikování 2013
Druh Kapitola v knize
Fakulta / Pracoviště MU

Filozofická fakulta

Citace
Popis V roce 1965 spolupracoval český scénograf Josef Svoboda se Sarah Cadwell, významnou americkou dirigentkou a operní režisérkou Boston Opera Company, na operním díle Intolleranza 1960 z pera Luigi Nona. Svým inovativním zapojením obrazů tato inscenace představovala novou formu divadelní inscenace, výrazně odlišnou od běžných jevištních tvarů. Klíčem k vizualitě této inscenace byla přítomnost různých druhů projektovaných obrazů v kombinaci s jevištní akcí protagonistů, příp. ve výrazném kontrastu absence těchto obrazů. Inscenace také obsahovala několik momentů, kdy obrazy na scéně fungovaly jako zrcadlo a s minimálním zpožděním zobrazovaly jednání odehrávající se na scéně i mimo ni. Podle Svobodova svědectví a dobových recenzí také obrazy na scén zrcadlily dění v hledišti. Ve své analýze výtvarné složky bostonské Intolleranzy 1960 se pokusím prokázat, že projektované obrazy představovaly určující prvky jevištní kompozice: byly tak výrazné, že často potlačovaly akci zpěváků, tradičně chápanou jako ústřední prvek divadelní inscenace. Odváděním pozornosti diváků od zpěváka a jeho akce k obrazům se rozvinulo nové "obrazové" schéma výstavby inscenace. Změna v inscenační strategii, tak jak byla proponována v Intolleranze 1960 v Bostonu, rezonuje se změnou paradigmatu, tzv. "obratem k obrazu" ("pictorial turn,)" navrhovaným americkým teoretikem médií a vizuální kultury W. J. T. Mitchellem.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.