Fakes, Forgeries, and Robots: From the comedy of substitution to the theatre of affect

Varování

Publikace nespadá pod Pedagogickou fakultu, ale pod Filozofickou fakultu. Oficiální stránka publikace je na webu muni.cz.
Název česky Falza, padělky a roboti: Od komedie záměny k divadlu afektu
Autoři

HORÁKOVÁ Jana

Rok publikování 2013
Druh Vyžádané přednášky
Fakulta / Pracoviště MU

Filozofická fakulta

Citace
Popis Příspěvek je věnován slepé skvrně ve spektru interpretací robotů. Roboti byli dosud považováni za přirozenou součást naší kultury. Můžeme se s nimi setkat na filmových plátnech, na stránkách sci-fi časopisů a knih, v hračkářství a obchodech s domácími spotřebiči, v továrnách, můžeme je vidět v záchranných operacích a kosmických výpravách v televizi. Nicméně, původní roboti, dramatické postavy, které byly poprvé představeny světu ve hře R.U.R., Rossums Universal Robots (1920 /21) od Karla Čapka, unikali seriózní analýze z estetického hlediska. Proto bych se chtěl vrátit ke kořenům smyslu robota. Představit jej jako zvláštní druh uměleckého média. Robot bude analyzován z pohledu sémiologie divadla a sémiologie padělků a falz. Výklad vede k závěru, že Čapkův robot jako dramatická postava a divadelní znak zavádí novou kategorii do taxonomie umělého člověka a současně slouží jako prostředek k průzkumu hranice mezi konceptem člověka a stroje.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.