Sociální opora u dětí s poruchami chování jako resilienční zdroj

Autoři

MATOCHOVÁ Jarmila

Rok publikování 2013
Druh Článek ve sborníku
Fakulta / Pracoviště MU

Pedagogická fakulta

Citace
Obor Pedagogika a školství
Klíčová slova Children with emotial and behavioral disorder; resilience; supporting, fostering, guiding; social networks; research findings
Popis V příspěvku se zabýváme konceptem sociální opory, který vztahujeme na děti v riziku/s poruchami emocí a chování. Sociální oporu pojímáme jako posilující proces odehrávající se na úrovni sociálních vztahů, vazeb a interakcí. Daný proces pomáhá dítěti vyrovnat se s náročnými situacemi v jeho životě. Sociální oporu dáváme do kontextu teorie resilience. Dítě a jeho přirozený sociální systém chápeme jako stěžejní aktéry v podpoře dítěte a ve směřování jeho životní cesty. Příspěvek dále rozebírá možné způsoby využití sociální opory pro intervenční praxi v edukačním procesu etopedie. V článku se opíráme o výstupy našeho výzkumného šetření realizovaného v roce 2012, jenž se zaměřilo na zdroje sociální opory dostupné dětem v riziku/s poruchou emocí a chování, stejně tak jako na hodnocení podpory očima samotných dětí. Výzkumná zjištění potvrzují intervenční potenciál sociální opory pro tuto skupinu dětí.

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.