Sociální opora u dětí s poruchami chování jako resilienční zdroj
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2013 |
Druh | Článek ve sborníku |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Obor | Pedagogika a školství |
Klíčová slova | Children with emotial and behavioral disorder; resilience; supporting, fostering, guiding; social networks; research findings |
Popis | V příspěvku se zabýváme konceptem sociální opory, který vztahujeme na děti v riziku/s poruchami emocí a chování. Sociální oporu pojímáme jako posilující proces odehrávající se na úrovni sociálních vztahů, vazeb a interakcí. Daný proces pomáhá dítěti vyrovnat se s náročnými situacemi v jeho životě. Sociální oporu dáváme do kontextu teorie resilience. Dítě a jeho přirozený sociální systém chápeme jako stěžejní aktéry v podpoře dítěte a ve směřování jeho životní cesty. Příspěvek dále rozebírá možné způsoby využití sociální opory pro intervenční praxi v edukačním procesu etopedie. V článku se opíráme o výstupy našeho výzkumného šetření realizovaného v roce 2012, jenž se zaměřilo na zdroje sociální opory dostupné dětem v riziku/s poruchou emocí a chování, stejně tak jako na hodnocení podpory očima samotných dětí. Výzkumná zjištění potvrzují intervenční potenciál sociální opory pro tuto skupinu dětí. |