Profily jako nástroje hledání individuálních charakteristik učitelů cizích jazyků - expertů
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2013 |
Druh | Další prezentace na konferencích |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Popis | Příspěvek navazuje na prezentaci modelu expertnosti učitele (Píšová, Hanušová, Kostková), který je hlavním výsledkem empirického výzkumu expertnosti učitelů cizích jazyků. Hlavní pozornost bude věnována "portrétování" učitelů-expertů, jako inovativnímu metodologickému postupu. Portréty učitelů shrnují výsledky partikulárních analýz, jež byly realizovány v rámci projektu GAČR P407/11/0234 "Učitel-expert: jeho charakteristiky a determinanty profesního vývoje (na pozadí cizojazyčné výuky)" a pracují s daty získanými skrze pozorování výuky, hloubkové rozhovory, stimulované vybavování a další výzkumné procedury. Všechny dílčí analýzy si kladou za cíl přinést informace o charakteristikách expertních učitelů cizích jazyků; teprve promyšlená juxtapozice jejich výsledků formou "portrétů" však umožňuje tyto dílčí informace systematizovat a uceleně prezentovat. Protože "portréty" zahrnují výsledky kvantitativních i kvalitativních analýz, poskytují komplexní pohled na vlastnosti jednotlivých učitelů a odhalují podobnosti a rozdíly mezi učiteli, které by při využití striktně kvalitativních či kvantitativních postupů mohly zůstat skryty. Tím napomáhají konkretizovat a exemplifikovat představený teoretický model. V příspěvku budou představeny jednotlivé kroky při vytváření profilů na příkladu profilů 16 učitelů-expertů. |
Související projekty: |