Mnohojazyčnost jako dílčí cíl výuky cizích jazyků a možnosti její podpory
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2014 |
Druh | Článek v odborném periodiku |
Časopis / Zdroj | Pedagogická orientace |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Doi | http://dx.doi.org/10.5817/PedOr2014-3-330 |
Obor | Pedagogika a školství |
Klíčová slova | multilingualism;theory of third or additional language acquisition;language teaching;didactic approach to support multilingualism;teacher’s competence for multilingualism support |
Přiložené soubory | |
Popis | Studie, která vznikla ve vazbě na disertační výzkum autora, je věnována otázce mnohojazyčnosti jako dílčímu cíli jazykového vzdělávání. Záměrem autora je nabídnout čtenáři vhled do problematiky výuky dalších cizích jazyků ve škole v kontextu podpory mnohojazyčnosti. V první části textu jsme vymezili koncepci mnohojazyčnosti, kterou chápeme jako zastřešující teoretický rámec pro naše pojetí (tedy pojetí mnohojazyčnosti jako dílčí cíl výuky cizích jazyků). Protože mnohojazyčnost definujeme jako schopnost žáka ovládat alespoň tři jazyky, v následující části jsme navrhli, jak tyto jazyky označovat a řadit. V další části nahlížíme osvojování dalších (tedy druhých, třetích, čtvrtých…) cizích jazyků a její specifika. Ve čtvrté části se zaměříme na didaktické uchopení koncepce mnohojazyčnosti a na možnou implementaci podpory mnohojazyčnosti do výuky dalších cizích jazyků. V poslední části se zaměříme na učitele a na jeho kompetence, kterými by měl disponovat, aby mohl ve výuce cizích jazyků smysluplně podporovat mnohojazyčnost. |
Související projekty: |