Rodiče nadaného dítěte jako víceúrovňoví prostředníci jeho edukace

Autoři

STŘELEC Stanislav

Rok publikování 2014
Druh Kapitola v knize
Fakulta / Pracoviště MU

Pedagogická fakulta

Citace
Popis Atributem nadání je asynchronní vývoj dítěte (žáka), který vyžaduje specifický přístup k jeho výchově a vzdělávání. Víceúrovňovost ve výchovném působení chápeme jako spektrum určitých činností rodičů reflektujících a reagujících na nerovnoměrný vývoj nadaného dítěte tak, že působí jako nejbližší prostředníci a poradci dítěte. Cílem je sladit rozvoj nadání se zdravým osobnostním a sociálním vývojem dítěte. Součástí studie je také hledání odpovědí na otázky, například: V čem se liší podmínky pro výchovu výjimečně nadaného dítěte od standardních edukačních nároků, které jsou všeobecně spojovány s rodinnou výchovou dětí? Existuje u této skupiny dětí (žáků) zvýšené riziko ohrožení jejich zdravého osobnostního a sociálního vývoje? Které poznatky o nadání dítěte mohou být rodičům prospěšné apod. V souvislosti s těmito otázkami je naším záměrem orientace v postojích, které rodiče nadaných dětí zaujímají a nástin institucionální podpory, kterou mohou rodiče v těchto situacích očekávat. Kromě vlastních výzkumných zjištění vycházíme ze souboru poznatků, výzkumných nálezů, závěrů a doporučení, které byly k tématu rodičovských postojů k nadání dítěte publikovány v relevantních odborných zdrojích české i zahraniční pedagogické a psychologické provenience. Téma je pokračováním řešení Výzkumného záměru PdF MU Brno MSM0021622443 Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.