Projevy dětské zvídavosti: Získávání informací a kladení otázek dětí od předškolního věku v kontextu intelektového nadání
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2013 |
Druh | Odborná kniha |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Popis | Monografie shrnuje výsledky výzkumného projektu Ready to ask? GAP407/11/0426. Publikace má 12 kapitol, které předkládají odpovědi na nejdůležitější výzkumné otázky, které byly řešeny v souvislosti s hlavním výzkumným tématem: informační chování (nadaných) dětí v pregramotném období. Publikace je v souladu s tradicí rozdělena do dvou částí. První část stručně shrnuje teoretické poznatky o hlavních tematických oblastech: informační chování, komunikace, otázky, nadání a inteligence. Ve druhé části jsou prezentovány výsledky výzkumu v podobě tří dílčích studií. Společným cílem prezentovaných výzkumů je popsat informační chování dětí od pregramotného období. Z celé široké problematiky informačního chování jsme vyzvedli jako klíčový prvek výzkumu téma otázky. Všechny tři prezentované výzkumy se věnují různým aspektům a souvislostem tohoto klíčového fenoménu. První studie se zabývá informačním chování dětí v předškolním věku, a to jeho přirozenou podobou, tzv. everyday-life-information behaviour (ELIB). Studie odpovídá na tři otázky: Co zajímá děti předškolního věku? Odkud získávají děti předškolního věku informace o tom, co je zajímá? Jak se liší informační chování dětí předškolního věku v závislosti na úrovni jejich inteligence? Druhá studie zkoumá klíčovou schopnost informačního chování, a to schopnost formulovat otázku. Cílem této studie je zodpovědět základní otázku: Jaká je pohotovost dětí klást otázky? a posoudit: Jak se liší tato schopnost v závislosti na inteligenci dětí? Třetí studie zacílila na ELIB v každodenní realitě vzdělávacího procesu. Studie nabízí neotřelou analýzu výskytu otázek v reálné školní praxi od první třídy do čtvrtého ročníku střední školy. Zdrojem dat je korpus SCHOLA2010. Závěrečná kapitola nabízí shrnutí získaných poznatků a několik námětů do budoucna. |