Studená válka v reflexi poštovní známky: od historického pramene k mediální výchově
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2014 |
Druh | Článek v odborném periodiku |
Časopis / Zdroj | Sborník prací PdF MU, řada společenských věd č. 28/2014/2 |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Obor | Dějiny |
Klíčová slova | history teaching; didactics of history; postage stamps; cold war; propaganda; medial education |
Popis | Text analyzuje četnost a relevanci námětů poštovních známek ke sledovanému historickému období s ohledem na didaktické a metodické aspekty jejich uplatnění v edukačním procesu. Poštovní známky jsou podobně jako další vizuální média zároveň historickým pramenem reflektujícím zejména moderní, v tomto případě světové, dějiny. Činnostmi spojenými s analýzou známkových motivů z období studené války, lze v dějepisné výuce přibližovat a vysvětlovat nejen historické jevy, ale například také mechanismy propagandy a protipropagandy. Popsaným postupem vzniká účinné alternativní edukativní médium, které posiluje především mezioborovou kooperaci školní dějepis – mediální výchova. Anotované vizuální médium není dosud v české didaktické literatuře dostatečně zpracováno, ani uplatněno ve výukové praxi. |