Příležitosti k ústní interakci a rozvoji komunikační kompetence při výuce angličtiny s interaktivní tabulí
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2014 |
Druh | Účelové publikace |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Popis | Předkládaná disertační práce se zabývá výzkumem aktuálního tématu rozvoje komunikační kompetence v ústní interakci při výuce angličtiny s interaktivní tabulí. Cílem šetření bylo zjistit, vytvářejí-li učitelé žákům příležitosti k ústní interakci a navozují-li v hodinách anglického jazyka komunikační situace. Pozornost je zaměřena na to, zda a případně jak je ústní interakce v cílovém jazyce a její nácvik ovlivněna současným používání interaktivní tabule. Výzkumu byly podrobeny s tímto související jevy a oblasti – formy interakce, které učitelé používali při vyučování, typy činností, ke kterým IWB sloužila, technické úkony, které na ní učitel či žáci prováděli. Výzkumným nástrojem bylo kvalitativní strukturované pozorování ve vybraných školách v České republice, které vyústilo v analýzu observačních záznamů. Výsledky analýzy pak byly následně konfrontovány se závěry některých zahraničních a domácích výzkumných studií. Cílem kvantitativní části výzkumu byla analýza cvičení v tištěných a interaktivních učebnicích Way to Win, která měla ukázat, v jakém poměru jsou zastoupena cvičení jazyková, prekomunikační a komunikační, a zda se tento poměr mění v jednotlivých úrovních učebnice. K nejdůležitějším zjištěním, jež výsledky naznačují, patří, že učitelé, kteří neuplatňují principy komunikačního přístupu a jejichž výuka nemá činnostní charakter, používají interaktivní tabuli velmi tradičním způsobem a moderní technologie nijak nepřispívá ke změně jejich vyučovacího stylu. Výsledky výzkumu byly kriticky zhodnoceny a byla navržena možná řešení i směr dalšího zkoumání. |