Ako učiteľky materských škôl vnímajú svoju profesijnú zdatnosť pre spoluprácu s rodičmi
Název česky | Jak učitelky mateřských škol vnímají svoji profesní zdatnost pro spolupráci s rodiči |
---|---|
Autoři | |
Rok publikování | 2014 |
Druh | Článek ve sborníku |
Konference | Pedagogický výzkum: Spojnice mezi teorií a praxí |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Obor | Pedagogika a školství |
Klíčová slova | self - efficacy; pre-school teacher; research; questionnaire ZdUR; parents; cooperation |
Popis | Profesní zdatnost (self-efficacy) učitele vyjadřuje jeho přesvědčení o svých schopnostech, které jsou propojeny s výkonem učitelské profese. Její součástí je i zdatnost pro spolupráci s rodiči. Odráží sebedůvěru učitele v to, jak je schopný využít potenciál rodiny a rodičů ve vzdělávání a přístupu ke konkrétnímu Žákovi či dítěti a škole. V roce 2014 byl realizovaný výzkum sel-efficacy učitelek MŠ spolupracovat s rodiči v Čechách. Využitý byl slovenský dotazník Zdatnosť učiteľov spolupracovať s rodičmi (ZdUR) autorů Majerčíkové & Gavory (2011, publikovaný 2013). Podobně jako na Slovensku, i české učitelky mají poměrně silné přesvědčení o tom, že činnosti s rodiči zvládnají dobře. Z výsledků vyplývá, že nejvyšší dosažené vzdělání není je faktorem, který by ovlivňoval úroveň self-efficacy učitelek MŠ. |