Chybějící metafora

Logo poskytovatele

Varování

Publikace nespadá pod Pedagogickou fakultu, ale pod Filozofickou fakultu. Oficiální stránka publikace je na webu muni.cz.
Autoři

ŠVAŘÍČEK Roman

Rok publikování 2015
Druh Vyžádané přednášky
Fakulta / Pracoviště MU

Filozofická fakulta

Citace
Popis ahlédneme-li současný teoretický diskurz vzdělávání, nalezneme neuvěřitelně velký korpus technických návodů, metod a strategií na efektivní vzdělávání. Je nemožné posoudit, která metoda je vhodnější pro dobré vzdělávání. Podíváme-li se na současný empirický výzkum vyučování, uvidíme, že při frontální výuce žáci dostávají jednoduché faktografické otázky, na které jednoslovně odpovídají, ve většině případů správně, a učitel jejich odpověď jen zřídka hodnotí. Diskrepance mezi technickou rovinou a empirickými doklady je důsledkem absentující ideové roviny. V pedagogických vědách chybí metafora vzdělání, která by obě roviny propojila a poskytla ideové zdůvodnění. V příspěvku bude analyzována převládající metafora vzdělání jako zboží, která reflektuje postoje společnosti v současné vzdělanostní ekonomice. Cílem vystoupení je poukázat na to, jak tato metafora omezuje uvažování o vzdělání (v každodenní konverzaci či vědeckém teoretizování) a začít diskusi o tom, jak by mohla ona chybějící metafora vypadat.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.