Interpretace organických a mechanických metafor ve vědecké konceptualizaci hypertextu

Varování

Publikace nespadá pod Pedagogickou fakultu, ale pod Filozofickou fakultu. Oficiální stránka publikace je na webu muni.cz.
Autoři

KOBÍKOVÁ Zuzana

Rok publikování 2015
Druh Další prezentace na konferencích
Fakulta / Pracoviště MU

Filozofická fakulta

Citace
Popis Pojem „hypertext“ vyjadřuje od roku 1965 ideu pokročilého, digitálního, nelineárního textu, obsahujícího odkazy k dalším informacím. Cílem příspěvku je metaforologická interpretace vývoje pojmu „hypertext“, vznikajícího s použitím tzv. absolutní metafory organismu a mechanismu. Metaforologie je podle Blumenberga (1960) historickým zkoumáním významných (tzv. absolutních) metafor ve filosofických a vědeckých textech. Absolutní metafora není podle Blumenberga v určité fázi vývoje přeložitelná do jednoznačného jazyka vědecké terminologie. V našem případě půjde o zkoumání primární fáze vědeckého objevu, kde hraje metaforické myšlení důležitou roli. Vannevar Bush (1945) v metafoře „asociace je stezka“ představil vědeckému světu svou ideu mechanizace asociativní paměti a rozvinul ji v teoretický model asociativního spojování informací. Douglas Engelbart (1962) Bushovu ideu rozvinul ve funkční hypertextový systém s pomocí analogie člověka a počítače. Autor termínu „hypertext“, Ted Nelson (1965) popsal hypertext jako organický systém, který napodobuje funkce lidské mysli. Nelson staví hypertext do analogie s magickým místem literární paměti, když odkazuje na Coleridgeovo Xanadu. Pojem „hypertext“ však Nelson definuje i s pomocí vědeckého jazyka usilujícího o jednoznačnou definici. Ve všech uvedených případech jde o vytvoření metafory s pomocí interakce organické a mechanické absolutní metafory. Tuto interakci interpretuji na základě interakční teorie metafory Maxe Blacka, založené na logické analýze interakce asociačních komplexů zmíněných metafor. Vývoj pojmu „hypertext“ představuji jako pokus o „překlad“ z metaforické řeči, ve které byla idea hypertextu formulována v počáteční fázi.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.