Updated Photograph of the 21st century
Název česky | Aktualizovaná fotografie 21. století |
---|---|
Autoři | |
Rok publikování | 2015 |
Druh | Další prezentace na konferencích |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Popis | Během třicátých let se Jiří Jeníček, český modernista a amatérský fotograf, pokusil redefinovat roli fotografie v rámci moderní společnosti a za tímto účelem zavedl nový termín: tzv. aktualizovaná fotografie, jež je nejen přísně současná ve svém obsahu, ale také hluboce intelektuální svým významem. Taková fotografie je spojena s určitým časoprostorem; její existence je možná pouze v určitém kontextu a svým jádrem cílí na zprostředkování idejí. Jeníček byl nicméně fascinován fotografiemi Eugene Atgeta, které byly teprve nedávno představeny české fotografické společnosti - a toto zaujetí jej vedlo přímo do náruče specifického druhu surrealistického labyrintu. Tato zajímavá dichotomie času, či snad dichotomie nakládání s časem, je ve svých estetických důsledcích zásadní. V posledních několika desetiletích fotografie získala status principiálního obrazu, obrazu jako takové - v první řadě obrazu ikonického (přítomnost), také ale indexikálního (minulost) a dokonce snad symbolického (transcedence). Jeho živoucí aktualita je podezřele zřejmá. Otázka je jednoduchá: Co když se jedná o záměnu předpokladů a závěrů? Respektive, co když intuice a psychologická přesvědčivost pouze zakrývají pravou podstatu věci? |
Související projekty: |