Česká nakladatelská vazba přelomu 19. a 20. století a otázka vzniku takzvané krásné knihy na příkladech produkce velkých pražských nakladatelství
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2015 |
Druh | Článek ve sborníku |
Konference | Vidět - Slyšet - Číst - Rozumět. Understand - Read - Hear - See. Sborník příspěvků mezinárodní konference studentů doktorských studijních programů |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Obor | Umění, architektura, kulturní dědictví |
Klíčová slova | Edition Binding; Neo-historical Styles; Art Nouveau; Jan Otto; František Topič; Josef Richard Vilímek; Adolf Liebscher; Viktor Oliva; Pavel Körber; Franta Anýž |
Popis | Příspěvek se zabývá dílčími závěry a poznatky připravované disertační práce, která zpracovává problematiku nakladatelských vazeb přelomu 19. a 20. století. Nakladatelská vazba, tedy zpravidla celoplátěná vazba používaná obvykle na celý náklad knihy, nabyla na svém významu právě v tomto období a stejně jako jiná výtvarná či uměleckořemeslná média odrážela dobový vkus, styl i technické možnosti. Tento fakt reflektují dobová pražská nakladatelství (např. J. Pospíšil, I. L. Kober, F. Topič, J. Otto, J. R. Vilímek ad.), v jejichž produkci a zejm. knižních vazbách lze tento stylový vývoj sledovat. Jsou to knižní vazby historizujícího stylu, jejichž dílčí větev pak tvoří vazby tzv. lipské, a tzv. vazby mluvící. Na ty pak navázala nastupující secese. I přes charakter výroby nakladatelských vazeb lze však mezi nimi najít i počátky českých krásných knih. |
Související projekty: |