Osciloskop pro Android: zvukové experimenty pro každého

Publikace nespadá pod Pedagogickou fakultu, ale pod Filozofickou fakultu. Oficiální stránka publikace je na webu muni.cz.

ČERNÝ Michal

Rok publikování 2015
Druh Kapitola v knize

Filozofická fakulta

Popis Zvuk je téma, které se objevuje ve výuce fyziky základních škol i gymnázií a má velký potenciál různých mezipředmětových vazeb – lze ho propojit s hudební výchovou, uměnovědnými předměty, ale také matematikou a dalšími předměty. Většinou se výuka omezuje na teoretický výklad podpořený experimenty demonstračního charakteru – běžně se ukazují zázněje, různé experimenty s ladičkami, případně rozdíly mezi příčnými a podélnými kmity na kovové tyči. Osciloskop, který je k dispozici na tabletu, využívá typicky dvou různých vstupů. První je USB vstup, který vede k nějakému experimentálnímu zařízení. Tablet lze tímto způsobem propojit s řadou různých čidel a vstupů, například s měřidly napětí, což může být zajímavé například ve výuce elektřiny a magnetismu, ale takto lze připojit třeba také optickou závorou. Připojit lze samozřejmě také klasický mikrofon. Druhou variantou, které se budeme věnovat podrobněji, je využití mikrofonu, který je integrovaný přímo v zařízení. Integrovaný mikrofon má řadu výhod – není třeba pořizovat další zařízení, nosit je s sebou, lze pohodlně pracovat v terénu atp. Na druhou stranu je třeba počítat s tím, že mikrofon nemá obvyklou kvalitu a některá zařízení zesilují signál v oblasti, která je typická pro telefonní hovory, takže mezi 100–550 Hz může docházet k jistému zkreslení. To je třeba u každého zařízení vyšetřit speciálně a buď je využít pro měření, u kterých to nevadí, nebo naopak pro takový experiment, u kterého žáci tuto skutečnost sami objeví, celou závislost vyšetří a pochopí.