Karel IV. – člověk i vladař v didaktizovaných médiích a výuce dějepisu
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2015 |
Druh | Článek v odborném periodiku |
Časopis / Zdroj | Sborník prací PdF MU, řada společenských věd č. 29/2015/2 |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Obor | Dějiny |
Klíčová slova | history teaching; didactics of history; medial education; Charles IV.; |
Popis | Osobnost Karla IV. se od středověku těšila zájmu, který v moderní době nazýváme mediální publicitou. Máme přitom na mysli zejména obrazová média, jejichž sdělení byla určena nejrůznějším příjemcům, ale také učebnice a další didaktické pomůcky. Akceptování fenoménu historické kultury však předpokládá, že se zmíněná obrazová sdělení místo pouhé ilustrace stanou kvalitativně novým výukovým prostředkem. Předkládaný text po analýze vývoje zobrazování tohoto panovníka (od gotické malby až po hraný film, platidla nebo poštovní známky) na vhodných příkladech komentuje propojení mediální výchovy a dějepisné edukace s cílem rozvoje historického vědomí žáka, i jeho mediální gramotnosti. |