Popis |
Po oslovení škol elektronickou poštou nám došly vyplněné formuláře od 31 základních škol. Z dotazníků vyplynulo, že ve školním roce 2014/15 prošlo programem 3 681 dětí. Program byl využit především ve výuce prvouky u dětí 1. a 2. třídy v tématech lidské tělo, zdravý životní styl, volný čas, přírodovědy ve 4. a 5. ročníku, také ve vlastivědě. Rovněž jej učitelé využili ve čtení a vyprávění příběhů, psaní slohové práce s tématem kouření a zdravého životního stylu, tvoření básně, dramatizace. Téma propojili s výtvarnou výchovou (kreslení plakátu, zvířátek, lidských orgánů, koláž srdce, svého erbu, modelování ovoce a zeleniny), tělesnou výchovou (správné dýchání, dechová cvičení, znalosti svalů, měření kapacity plic, počítání tepu před a po zátěži, posilování a kondiční cvičení pro zdraví), matematikou (slovní úlohy o zdraví, zjišťování finanční náročnosti kouření na rodinný rozpočet, statistika kouření), environmentální výchovou (terénní úkol sčítání nalezených nedopalků v blízkém okolí, úklid životního prostředí), pracovními činnostmi (příprava zdravého jídla, zdravý talíř, ovocné špízy ve školní kuchyňce) a angličtinou (slovní zásoba s tématikou zdravé výživy, zdraví a nemoci). Polovina škol jej zařadila do Minimálního preventivního programu jako součást primární prevence rizikového chování a třetina do školního vzdělávacího programu. Celkem programu věnovali asi 5 výukových hodin, často v projektovém dni nebo i v rámci pravidelné výuky, někdy ve škole v přírodě. Asi polovina škol pracovala se všemi lekcemi, jiné vybraly jen některé při modelových situacích, vyplňování pracovních listů, hraní her atd. Program propojili s jinými školními nebo celorepublikovými projekty např. Vím, co jím a piju, Veselé zoubky, Hasík, Den zdraví, Den bez tabáku, Den Země, Ovoce a zelenina do škol, Čisté ruce, Mléko do škol, Ochrana člověka za mimořádných událostí, Sběr papíru a víček, Zdraví máme jen jedno, Stop drogám, Zdravá škola, Branný den, Zdravá pětka, Stop kouření aj. Rodiče byli o programu informováni většinou osobně na třídních schůzkách, ale také přes internet, informace byly na webu školy nebo v elektronické žákovské knížce. Na některých školách informováni vůbec nebyli. Jejich spolupráce spočívala ve společné diskusi o kouření doma a ve společném plnění domácích úkolů. Někde však rodiče nespolupracovali vůbec. Někteří rodiče program ocenili, většinou se však k němu nevyjádřili. Měli i výhrady k programu jako nepřiměřenému zásahu školy do soukromí.
|