Učitelské otázky a žákovské odpovědi ve výuce chemie
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2015 |
Druh | Článek ve sborníku |
Konference | XXIV. Mezinárodní konference o výuce chemie DIDAKTIKA CHEMIE A JEJÍ KONTEXTY. Sborník příspěvků z konference 20.–21. 5. 2015. |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
www | https://munispace.muni.cz/index.php/munispace/catalog/book/780 |
Doi | http://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.P210-7996-2015 |
Obor | Pedagogika a školství |
Klíčová slova | didactics of chemistry; educational communication; teachers' questions; students´ answers |
Popis | V příspěvku je prezentována málo obvyklá mezioborovost, a to didaktiky chemie a pedagogické komunikace. Tyto obory mají společné výzkumné oblasti, ke kterým patří komunikace mezi učitelem a žáky ve výuce chemie. Kladení učitelských otázek a vznik žákovských odpovědí zásadně ovlivňují efektivitu výuky. Učitelská dovednost tvořit a klást otázky patří mezi ty, které si studenti učitelství začínají osvojovat již během studia, ale rozvíjejí je celý profesní život. Při přípravě na pedagogickou praxi ve výuce didaktiky přírodovědných předmětů udávali studenti, že se nejvíce obávají zkoušení, konkrétně formulování otázek a hodnocení žákovských odpovědí. V příspěvku je prezentována část teorie zabývající se problematikou otázek a odpovědí z pohledu pedagogické komunikace v kontextu didaktiky chemie. Jsou uvedeny také konkrétní ukázky a výsledky kvalitativního výzkumu zabývajícího se otázkami a odpověďmi ve výuce chemie. Existuje též verze na CD nosiči, ISBN 978-80-210-7954-0. |