Ex Bello Pax. Oslava Waltera Leslieho v malbách na zámku v Novém Městě nad Metují
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2015 |
Druh | Článek v odborném periodiku |
Časopis / Zdroj | Opuscula historiae artium |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
www | Digitální knihovna FF MU |
Obor | Umění, architektura, kulturní dědictví |
Klíčová slova | Nové Město nad Metují; Walter Leslie; Fabián Šebestián Václav Harovník; baroque painting; iconography; mythology; representation; residence |
Popis | Studie podrobně analyzuje malířskou výzdobu zámku v Novém Městě nad Metují a na základě stávajícího rozvrhu maleb se pokouší o rekonstrukci původní struktury rezidence. Malby Nového Města představují mimořádný doklad výzdoby rodového sídla ve své impaktnosti bez dalších větších zásahů pozdějších období. V součinnosti italských štukatérů a pražského malíře F. Š. V. Harovníka tu vznikla honosná výzdoba, zabírající většinu pokojů piana nobile. Malby umožňují nahlédnout do reprezentačních strategií nově se etablující pobělohorské aristokracie v českých zemích, která výrazně zasáhla do stávajících majetkových struktur. Malířský celek výběrem témat dokládá existenci promyšleného ideového konceptu, který slouží všemi prostředky k akcentaci vladařské autority, čehož důkazem je rovněž formální stránka Harovníkových maleb. Ve studii doložená závislost na grafických zdrojích nepředstavuje pouhý kompilační způsob práce, nýbrž standardní malířský postup sledovaného období. Co je však ještě podstatnější, je skutečnost, že Harovník v Novém Městě místy používal grafické předlohy pouze jako formální a kompoziční inspiraci a obsahovou stránku výjevů mění. Dané postupy svědčí o promyšleném a jasném konceptu, spoluvytvářeným patrně za spoluúčasti poučeného objednavatele či konceptora. |
Související projekty: |