Contemporary Czech and Swedich Elementary School – Comparison of selected aspects
Název česky | Soudobá česká a švédská základní škola - komparace vybraných faktorů |
---|---|
Autoři | |
Rok publikování | 2016 |
Druh | Článek ve sborníku |
Konference | EAPRIL 2015 Proceedings |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
www | https://eaprilconference.files.wordpress.com/2015/11/proceedings-15.pdf |
Obor | Pedagogika a školství |
Klíčová slova | Czech elementary school; Swedish elementary school; Inclusion; Educational conditions |
Popis | V posledních 70 letech došlo v výrazným změnám vzdělávacích systémů v jednotlivých evropských zemích. Tyto změny odráží snahu zdůraznit principy multikulturalismu, tolerance a odpovědnosti. Severské země byly prvními, které tyto principy aplikovaly do svých vzdělávacích systémů a v přímé návaznosti na ně byla zdůrazněna také idea inkluzivního vzdělávání. Český vzdělávací systém byl v dané době více ovlivněn centralizovaným ideologickými principy výchovy vycházejícími z komunistické éry. Příspěvek prezentuje komparaci vybraných aspektů zmíněných vzdělávacích systémů s důrazem na kutikulární reformy, pozici pedagoga a podmínky vzdělávaní s důrazem na vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Pozitivní hodnocení kurikulárních reforem bylo zaznamenáno v obou zemích. Ovšem některé koncepční prvky zůstaly nezměny, případně byly ovlivněny negativně. Kvalitativní výzkumná data týkající se švédského vzdělávacího systému byly získány v rámci studie podmínek předprofesní přípravy na švédských základních školách. Data týkající se České republiky byla získána zejména ze soudobých výzkumných šetření realizovaných MŠMT. |