„Vidím je úplně jinýma očima.“ Jak pedagogický přístup Global Storylines mění vztah mezi učiteli a žáky„Vidím je úplně jinýma očima.“ Jak pedagogický přístup Global Storylines mění vztah mezi učiteli a žáky

Autoři

SLEPIČKOVÁ Lenka

Rok publikování 2015
Druh Další prezentace na konferencích
Fakulta / Pracoviště MU

Pedagogická fakulta

Citace
Popis V roce 2013 zahájila nezisková organizace NaZemi spolu s Institutem inkluzivního vzdělávání řešení projektu, jehož cílem je vnést do praxe na prvních stupních českých základních škol metodiku výuky skrze příběhy Global Storylines, která vznikla v sedmdesátých letech ve Skotsku. Přístup je vhodný pro práci v heterogenních třídách, neboť je dobře přizpůsobitelný rozmanitým potřebám žáků, posiluje začlenění a skupinovou spolupráci. Primárním cílem GSL je otevírat prostor pro participativní výuku a práci s globálními tématy. Jak ukázala analýza průběhu prvních dvou ročníků projektu, práce podle GSL také výrazně proměňuje vztah mezi učitelem a žáky. Učitelé a žáci se díky tomu, že zažívají nové situace, poznávají a oceňují v nových kontextech. Vztah mezi učitelem a žáky se díky příběhu přesouvá do více partnerské a méně hierarchické roviny. Učitelé často reflektují překvapení z toho, jak se jejich žáci v rámci svých rolí proměňují a jak schopní a kreativní dokáží být. Na ponteciál GSL proměňovat vztahy mezi učitelem a žáky se tento příspěvek zaměří. S využitím dat nasbíraných během práce na projektu skrze zúčastněné pozorování, analýzu dokumentů, a rozhovory s učiteli a žáky představíme prvky příběhu, které vztah mezi učitelem a žáky proměňují a analyzujeme procesy, v rámci nichž k této proměně dochází. Budeme diskutovat také o tom, zda je tento efekt měřitelný a přenositelný.

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.