Addressing diversity and global issues in the public primary education: Global Storylines approach and its effects on learners and teachers
Název česky | Diverzita a globální témata v prostoru českých základních škol: Global Storylines a efekt na učitele a žáky |
---|---|
Autoři | |
Rok publikování | 2015 |
Druh | Další prezentace na konferencích |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Popis | V tříletém projektu, na němž spolupracuje nezisková organizace NaZemi a Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání, a který je financován Ministerstvem zahraničí, se kohorta učitelů učí metodice Global Storylines a pilotuje ji ve svých třídách. V rámci výzkumné části projektu probíhá sběr dat skrze pozorování a jiné techniky, jehož cílem je sledovat dopad tohoto pedagogického přístupu na výuku, na učitele a žáky. Příspěvek je zaměřen na následující otázky: Co je hlavní devizou a hlavní slabinou přístupu, tak jak je praktikován v prostředí českých základních škol? Do jaké míry je tento pedagogické přístup efektivním nástrojem k posílení 1) inkluze 2) participativního vyučování a kritického myšlení jako nedílné části každodenní školní praxe 3) výuky komplexních a globálních témat ve škole? První fáze analýzy dat ukázala, že projekt zvyšuje participaci žáků v učícím procesu, neboť je více motivující než běžná školní práce. Zvyšuje ochotu spolupracovat a schopnost řešit konflikty ve skupině a směrovat spolupráci ke konkrétnímu cíli. Přispívá k zapojení imaginace učitelů a žáků a zvyšuje sebevědomí na obou stranách. Žáci si zvykají, že mají vliv na proces učení a mohou hodně věcí rozhodovat. Přístup zlepšuje klima třídy a posunuje vztah mezi učitelem a žáky směrem k nehierarchickému partnerství. |