Uplatňování inkluzivních principů ve vzdělávání na základní škole v České republice a ve Švédsku

Autoři

ODEHNALOVÁ Petra

Rok publikování 2015
Druh Další prezentace na konferencích
Fakulta / Pracoviště MU

Pedagogická fakulta

Citace
Popis Komparativní studie se zabývá uplatňováním inkluzivních principů ve vzdělávání na základní škole v České republice a ve Švédsku, a to především v rámci edukace žáků s mentálním postižením. Ke sběru dat byla použita kvalitativní strategie. Pro realizaci výzkumu byly zvoleny techniky zúčastněného pozorování, polostrukturovaného rozhovoru a analýzy dokumentace. V centru zájmu byl zejména rozsah a forma interakce žáků z běžných a speciálních tříd, autonomie žáků, podpora jejich zdravého životního stylu a spolupráce na půdě školy i mimo ni. V obou školách jsou zastoupeny možnosti individuální i skupinové integrace. Do budoucna by šlo uvažovat o intenzivnějším propojení běžných a speciálních tříd v rámci výuky. V obou školách je však potenciálně možné klást větší důraz na prostupnost celého systému a na omezení permanentního charakteru zařazení dítěte do určité formy vzdělávání. Jako významná byla identifikována mimo jiné následující zjištění. Jedním z hlavních kladů švédské školy je velký důraz na ovlivnění průběhu výuky ze strany žáka, ať už volbou dílčích aktivit nebo vyučovacích předmětů. V české škole funguje na výborné úrovni spolupráce učitelů se školní speciální pedagožkou, která vede se žáky individuální rozhovory v případě výchovných či jiných problémů. Oproti švédské škole má také bohatší nabídku terapeutických metod (např. Trampolining, Snoezelen nebo bazální stimulace).

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.