„Líbí se mi řešit věci jako dospělý“ – Global Storylines jako forma globálního vzdělávání

Autoři

MÁROVÁ Ivana SLEPIČKOVÁ Lenka

Rok publikování 2016
Druh Článek v odborném periodiku
Časopis / Zdroj LIFELONG LEARNING- CELOŽIVOTNÍ VZDĚLÁVÁNÍ
Fakulta / Pracoviště MU

Pedagogická fakulta

Citace
www http://lifelonglearning.mendelu.cz/wcd/w-rek-lifelong/ll1601/lifele201606019.pdf
Doi http://dx.doi.org/10.11118/lifele201606019
Obor Pedagogika a školství
Klíčová slova Global Storylines; educational drama; participatory teaching; Czech primary schools; global education; inclusive education
Popis Rozšířenými a často používanými metodami podporujícími aktivitu a participaci žáků ve vzdělávání jsou metody dramatické výchovy, například v podobě hraní rolí či strukturovaného dramatu. Méně známou metodou kombinující prvky dramatické výchovy s globálními a společenskými tématy je skotská metoda Global Storylines. V rámci tříletého partnerského projektu s názvem Rozšiřování participativní výuky globálních témat na 1. stupni základních škol metodou Global Storylines coby spolupráce mezi Centrem globálního vzdělávání NaZemi a Institutem pro výzkum inkluzivního vzdělávání Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity s podporou ministerstva zahraničních věcí byly sledovány tři stěžejní výzkumné oblasti: efekt metody Global Storylines na míru participace dětí ve vzdělávání; podpůrná role Global Storylines při výuce globálních témat a inkluzivní potenciál metody Global Storylines. Výzkumný soubor sestával v prvním cyklu projektu ze šesti pedagogů ze dvou základních a z jedné mateřské školy, ve druhém cyklu ze šestnácti pedagogů ze sedmi základních škol a z jedné mateřské školy. Pro naplnění výzkumného záměru byly využity následující kvalitativní výzkumné metody: opakované přímé pozorování práce ve třídách (tři až čtyři pozorování v každé třídě), individuální a skupinové rozhovory s učiteli a žáky, analýza psaných učitelských reflexí jednotlivých epizod příběhu a analýza dalších výstupů v podobě žákovských prací a děl či fotografií pořízených učiteli. Výzkumné šetření prokázalo vysoký motivační vliv metody Global Storylines na úroveň aktivity žáků a jejich participace ve školním vzdělávání. Budování fiktivní komunity, které je základem práce s příběhem, pozitivně přispělo k rozvoji imaginace žáků, posílení spolupráce, sebevědomí a mezilidských vztahů. Patrné je tak propojení úrovně participace s inkluzivním potenciálem metody. Vytvoření nové identity umožnilo žákům i učitelům vystoupit ze stávajících sociálních rolí a získat zcela nový pohled jeden na druhého.

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.