Dětské pojetí drogy
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2016 |
Druh | Konferenční abstrakty |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Popis | Východiska: Děti se mohou s drogovou problematikou setkávat v běžném životě poměrně často. Především v médiích, v kontaktu s vrstevníky, v rodině, v mimoškolním prostředí, ale také ve školní výuce. Dětské pojetí fenoménu droga a jeho změnu zkoumal Doulík (2005) u dětí 3., 5., 7., a 9. Třídy základní školy. Metoda: Kvantitativní výzkum pomocí škálového a testového dotazníku (Doulík 2005) nám byl inspirací ke zjištění kognitivní a afektivní dimenze dětského pojetí drogy, současně s kvalitativním šetřením pomocí kresby, individuálního rozhovoru a pojmové mapy. Zaměřili jsme se především na zjištění dětských představ fenoménu droga resp. Legální droga (tabák, alkohol) u dětí primárního stupně základní školy. Výsledky: Výsledky prokázaly vysokou kognitivní úroveň pojmu droga. Prokázány byly negativní postoje k tabáku i alkoholu. Na utváření afektivní dimenze se podílejí také vlastní zkušenosti dětí s těmito látkami. V kresbě vyjadřovaly různé druhy a podoby drog, důsledky drog na zdraví člověka, škodlivost drog. Pro všechny respondenty byl pojem droga známým pojmem. Děti je chápou jako běžnou součást života. |