Vybrané aspekty celostního vzdělávání ve světě - Podněty pro vzdělávání a osobnostní růst pedagogů v České republice

Autoři

PAŘÍZEK Michal

Rok publikování 2016
Druh Další prezentace na konferencích
Fakulta / Pracoviště MU

Pedagogická fakulta

Citace
Popis Příspěvek představuje výběr současných přístupů k celostnímu vzdělávání v USA, Singapuru, na Taiwanu a okrajově i v několika dalších zemích; všímá si především zajímavých impulsů pro vzdělávání pedagogů na terciární úrovni v České republice. Cíle a prostředky celostního vzdělávání se ve světě odlišují, všechny je ale spojuje důraz na plné rozvinutí potenciálu každého člověka. Celostní vzdělávání je přístupem eklektickým a inkluzivním, který již ze své podstaty vstřebává podněty mnoha pedagogických (ale i filosofických či spirituálních) směrů a tím může přispívat k osobnostnímu rozvoji každého člověka. Myšlenkové kořeny tohoto přístupu ve vztahu ke vzdělávání pedagogů lze najít například v pracích R. W. Emersona, J. Deweye, M. Bubera a dalších. Celostní přístupy berou v potaz všechny složky, které tvoří identitu člověka a to včetně jeho zasazení do určitého celku, ze kterého by neměl být vytržen. Pedagog, který získal kvalitní odborné vzdělání, ale i vhled do oblastí kognitivních, sociálních, estetických, spirituálních, tělesných a emocionálních, bude spíše otevřený, schopný dobře zpracovávat nové myšlenky, přístupy a zkušenosti. Dokáže je též transformovat pro své potřeby a bude mít předpoklady pro rozvoj kreativity a inovativních přístupů. Takto disponovaný pedagog se nemusí bát vstoupit do dialogu-vztahu s jinými kulturami a lidmi. Obecně řečeno, programy stavící na celostním vzdělávání budou rozvíjet potenciál každého člověka velmi efektivně, pokud opravdu zapojí tělo, ducha i duši; toho lze dosáhnout mnoha cestami. Jedním z vhodných přístupů je zážitková pedagogika se svými metodami. Principy celostního vzdělávání jsou poměrně snadno přenositelné i do školního (i mimoškolního) prostředí. V kontextu České republiky mohou být zajímavé i jednotlivé techniky založené na meditaci či tzv. všímavém tichu.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.