Výskyt kyberšikany ve vzorku žáků základních a středních škol v oblasti Třebíčska
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2015 |
Druh | Článek ve sborníku |
Konference | ŠKOLA A ZDRAVÍ V 21. STOLETÍ: sborník za roky 2014 a 2015 |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Obor | Pedagogika a školství |
Klíčová slova | questionnaire; Internet; cyberbullying; mobile phones; prevention; social network; school; research; health; student |
Popis | Kyberšikana představuje nový sociálně patologický jev, kdy jsou k šikanování využívány moderní informační a komunikační technologie. Důsledky kyberšikany mohou být stejně závažné jako u klasického šikanování, navíc jsou její prostředky snadno dostupné a mohou oslovit široký okruh uživatelů elektronických forem komunikace. Obrana není vždy snadná, kyberšikana vážně poškozuje všechny atributy zdraví oběti. Bylo uskutečněno výzkumné šetření kvantitativního charakteru, bylo využito anonymního dotazníku o 25 položkách. Byl osloven vzorek 415 žáků 2 základních a 3 středních škol v třebíčském mikroregionu. Z výsledků vyplynulo, že významně více zkušeností s kyberšikanou měli žáci středních škol. Dívky se mnohem častěji pohybují na sociálních sítích, které jsou potenciálně rizikovým prostředím pro cílení a šíření kyberšikany. Více jak 90 % souboru má svůj profil na sociálních sítích, minimálně třetina publikuje informace osobního charakteru a komunikuje i s neznámými uživateli. Téměř pětina oslovených tráví na internetu více jak 5 hodin denně, dvě třetiny rodiče v používání nijak neomezují. Pokud by se žáci stali obětí šikany, nejčastěji by se svěřili vlastní rodině a spolužákům, méně již učitelům. |
Související projekty: |