3A metodika: od kazuistik k transdidaktickému zobecnění
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2016 |
Druh | Konferenční abstrakty |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Popis | Cílem prezentace bylo ukázat, jak může použití metodiky 3A napomoci utváření vědění pro zlepšení v profesním společenství. Konkrétně bylo použití metodiky 3A ilustrováno kazuistikami výukových situací. Zároveň byly hledány cesty pro transdidaktické zobecnění poznatku generovaných jednotlivými kazuistikami. Zaměřením na analýzy výukových situací navazujeme na celou řadu různých publikovaných přístupů. Jedním z nich je Model didaktické rekonstrukce, který pracuje se základními komponentami obsahového vyučování a učení. Inspirací byl rovněž přístup Design-Based Research, který pracuje s požadavkem na obsahové zaměření a na dosažení nejvyšší možné míry porozumění obsahu u žáka. Čerpáme i z přístupu Critical Didactic Incidents jako metody analýzy pracovní (profesní, expertní) činnosti s cílem dosáhnout co nejhlubšího porozumění jejím podstatným složkám rozhodujícím o úspěšnosti výsledku. V prezentaci byla popsána a využita metodika 3A (výzkumný přístup o třech krocích: Anotace je stručným shrnutím výukové situace a jejího kontextu, Analýza je rekonstrukcí situace s ohledem na transformaci obsahu (s využitím konceptového diagramu) a Alterace je navržený alternativní postup (vedoucí ke zvýšení kvality výukové situace). Srovnání několika kazuistik umožnilo nahlédnout na společné a rozdílné rysy analyzovaných výukových situací a odhalit a exemplifikovat specifické typy didaktických formalismů (např. odcizené poznávání a utajené poznávání). |
Související projekty: |