Role pohádky v kognitivním vývoji

Autoři

KRÁSA Jan ŠVANDA Martin

Rok publikování 2016
Druh Další prezentace na konferencích
Fakulta / Pracoviště MU

Pedagogická fakulta

Citace
Přiložené soubory
Popis V rámci našeho výzkumu vývoje schopnosti dětí vyprávět příběh jsme získali cenná data (N=29). Zatímco hlavní analýza získaných dětských vyprávění sleduje formální aspekty vývoje, způsob, jakým pohádku děti vyprávějí, nám může něco říci i o samotné pohádce. Tak jako i ostatní lidské artefakty, i příběh (pohádka) sloužil původně nějakému účelu, který byl vyjádřen i jeho specifickou vnější formou. Tento příspěvek se věnuje právě analýze formy a potažmo účelu pohádkových příběhů. Ačkoli facilitující vliv obsahu pohádkových příběhů na kognitivní vývoj dítěte je diskutabilní (srov. protirealistické magické a nadpřirozené prvky, schématičnost aj.), facilitující vliv jejich formy může být mnohem jasněji popsán. Např. odvyprávění všech jemností příběhu o Červené Karkulce vyžaduje zapojení několika rétorických, resp. narativních prostředků (popis postav, popis záměrů postav, popis situací, přímá řeč (ba dialog), paměť na poměrně komplikovaný scénář ad.). Pohádka zmíněný soubor mnoha (původně komunikačních) prostředků spojuje v tradiční a tudíž zapamatovatelný celek a zůstává tak základním prostředkem, který kognitivní vývoj člověka podněcuje.

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.