Role pohádky v kognitivním vývoji
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2016 |
Druh | Další prezentace na konferencích |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Přiložené soubory | |
Popis | V rámci našeho výzkumu vývoje schopnosti dětí vyprávět příběh jsme získali cenná data (N=29). Zatímco hlavní analýza získaných dětských vyprávění sleduje formální aspekty vývoje, způsob, jakým pohádku děti vyprávějí, nám může něco říci i o samotné pohádce. Tak jako i ostatní lidské artefakty, i příběh (pohádka) sloužil původně nějakému účelu, který byl vyjádřen i jeho specifickou vnější formou. Tento příspěvek se věnuje právě analýze formy a potažmo účelu pohádkových příběhů. Ačkoli facilitující vliv obsahu pohádkových příběhů na kognitivní vývoj dítěte je diskutabilní (srov. protirealistické magické a nadpřirozené prvky, schématičnost aj.), facilitující vliv jejich formy může být mnohem jasněji popsán. Např. odvyprávění všech jemností příběhu o Červené Karkulce vyžaduje zapojení několika rétorických, resp. narativních prostředků (popis postav, popis záměrů postav, popis situací, přímá řeč (ba dialog), paměť na poměrně komplikovaný scénář ad.). Pohádka zmíněný soubor mnoha (původně komunikačních) prostředků spojuje v tradiční a tudíž zapamatovatelný celek a zůstává tak základním prostředkem, který kognitivní vývoj člověka podněcuje. |