Vyprávění pohádky jako ukazatel kognitivního vývoje
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2016 |
Druh | Další prezentace na konferencích |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Přiložené soubory | |
Popis | Během výzkumu dětského vyprávění (N=29) se ukázal potenciál k posouzení úrovně komunikativní a potažmo i sociální kompetence u dětí předškolního a mladšího školního věku. V rámci výzkumu jsme nechali děti ve věku 3-9 let vyprávět oblíbené pohádky. Jejich vyprávění jsme poté podrobili funkcionální psycholingvistické analýze (McCabe & Peterson, 1991), která představuje komplex analýz jazykových prostředků a lze ji zařadit spíše ke kvantitativním postupům, ačkoli toto vymezení není zcela přesné. V rámci těchto analýz se ukázal jako velmi zajímavý potenciál některých pohádek právě k posouzení jednak celkového kognitivního vývoje a částečně i k posouzení komunikativní a i sociální kompetence (práce s anaforami, práce se situačním modelem apod.). V případě vyprávění se komunikativní a sociální kompetence organicky propojují a výsledkem je poté funkční a nefunkční vyprávění s kontinuem mezi oběma póly, které lze potenciálně využít k posouzení úrovně zmíněných kompetencí. |