Využití konstruktivistických teorií učení v prostředí muzea (jejich přínosy i překážky procesu konstrukce národní identity žáků)
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2016 |
Druh | Další prezentace na konferencích |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Popis | Cílem příspěvku je představit úlohu konstruktivistických teorií učení v prostředí muzea a to s užším zaměřením na proces konstrukce a prezentace národní identity, ke kterým v muzeu dochází. Teze příspěvku vychází z přesvědčení, že právě konstruktivistické teorie učení jsou důležitou složkou moderního muzea otevřeně se hlásícího ke svému edukačnímu poslání. Tyto teorie, jejichž aplikaci do prostředí muzea zavádí především George Hein, přitom nemusí být v muzeu využívány pouze v rámci cílených edukačních aktivit, nýbrž jsou součástí muzejního prostředí jako takového. V rámci konstrukce národní identity pak sehrávají specifickou úlohu, neboť se podílejí na zmirňování potencionálních ideologických tlaků muzea, na něž upozorňují především kritické teorie muzea. Ukazují tak, že způsob vnímání národní identity v muzeu je nejen složitou, ale i subjektivní záležitostí. Díky konstruktivistickým teoriím učení si tedy můžeme uvědomit, že se konstrukce národní identity v prostředí muzea neodvíjí pouze pod vlivem záměrů dané expozice (jejich tvůrců), ale promítají se do ní také specifické charakteristiky návštěvníka, včetně jeho dosavadních znalostí, postojů a zkušeností. Spolu s tím se ale také ukazuje, že vytváření dialogu a mnohovýznamových expozic, po kterých konstruktivistické teorie volají, v kontextu národní identity není snadnou úlohou a tvůrci expozic jsou vystaveni řadě problémů. Součástí příspěvku proto bude stručné představení dosavadních zjištění vyplívajících z výzkumů národní identity v muzeu, které se v posledních letech ve světě uskutečnily. Nastíněn bude také návrh chystaného disertačního výzkumu, který se zabývá právě konstrukcí národní identity v prostředí muzea u žáků základních škol a s ním spojené otázky a dilemata. |
Související projekty: |