Úloha praxí v přípravě učitelů přírodopisu
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2016 |
Druh | Konferenční abstrakty |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Popis | Příspěvek pojednává o koncepci praxí ve vzdělávání studentů učitelství pro 2. stupeň základních škol (dále jen ZŠ) na Pedagogické fakultě Masarykovy univerzity (dále jen PdF MU) s důrazem na učitelské praxe v rámci navazujícího magisterského studia učitelství přírodopisu. Budoucí učitelé v rámci své pregraduální přípravy povinně absolvují tři rozdílné typy praxí. Během bakalářského studia jsou to asistentská praxe a oborová praxe, v navazujícím magisterském stupni pak učitelská praxe. Asistentská praxe je do přípravy budoucích učitelů zařazena nově od podzimu 2016, přičemž je koncipována jako individuální doučování žáků ZŠ nebo jako vykonávání činností pedagogického asistenta. Během další praxe v bakalářskému stupni studia – oborové praxe – se studenti seznámí s konkrétními pracovišti, na kterých jsou obory jejich aprobace uplatňovány v praxi. V navazujícím magisterském studiu pak student absolvuje tři učitelské praxe, přičemž součástí každé z nich jsou hospitace na ZŠ a vlastní výuka studentů. Tyto praxe doplňuje seminář, ve kterém studenti reflektují své zkušenosti z učitelské praxe. Seminář je veden pracovníky z katedry psychologie nebo pedagogiky a didaktikem z příslušné oborové katedry. |