Fourth Industrial Revolution and Technical Education

Název česky Čtvrtá průmyslová revoluce a technické vzdělávání
Autoři

PECINA Pavel SLÁDEK Petr

Rok publikování 2017
Druh Článek ve sborníku
Konference 11th International Technology, Education and Development Conference
Fakulta / Pracoviště MU

Pedagogická fakulta

Citace
www https://library.iated.org/view/PECINA2017FOU
Doi http://dx.doi.org/10.21125/inted.2017.0621
Obor Pedagogika a školství
Klíčová slova 4th industrial revolution; technical education; automatization; vocational education
Popis Nedostatek kvalifikovaných techniků se stává hlavním problémem mnoha (nejen) průmyslových podniků v České republice a zemích EU. Situace je natolik závažná, že lze sledovat tendenci investovat finanční prostředky do oblasti vzdělávání, které jsou zaměřeny odborné vzdělávání a řešení propojení teorie s praxí. Vývoj v zemích EU v posledních letech ukazuje, že je nutná změna kompetencí pracovníků v mnoha profesích. Trendy ve vývoji technologií, vedou k revizi určitých pracovních specializací, a to zejména v souvislosti s IT systémy. Příkladem může být vývoj autoopravárenství, kde se kompetence v oblasti elektroniky stávají nezbytnými, navíc s předpokládaným rozšiřováním elektro-mobility. Tyto změny vedou k odpovídajícím změnám v systému technického odborného vzdělání na národní i mezinárodní úrovni. Článek přináší některé výsledky výzkumu připravenosti učitelů odborných předmětů na průmyslovou revoluci 4.0 v České republice, zejména: • Analýza kompetencí a dovedností pracovníků a techniků v chytrých továren. • Indukované změny ve vzdělávacím programu, zavedení nových kurzů v oblasti odborného vzdělávání. • Indukované změny v přípravě učitelů odborných předmětů. • Dopad robotiky, automatizace a 3D technologií na technické obory.

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.