Fourth Industrial Revolution and Technical Education
Název česky | Čtvrtá průmyslová revoluce a technické vzdělávání |
---|---|
Autoři | |
Rok publikování | 2017 |
Druh | Článek ve sborníku |
Konference | 11th International Technology, Education and Development Conference |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
www | https://library.iated.org/view/PECINA2017FOU |
Doi | http://dx.doi.org/10.21125/inted.2017.0621 |
Obor | Pedagogika a školství |
Klíčová slova | 4th industrial revolution; technical education; automatization; vocational education |
Popis | Nedostatek kvalifikovaných techniků se stává hlavním problémem mnoha (nejen) průmyslových podniků v České republice a zemích EU. Situace je natolik závažná, že lze sledovat tendenci investovat finanční prostředky do oblasti vzdělávání, které jsou zaměřeny odborné vzdělávání a řešení propojení teorie s praxí. Vývoj v zemích EU v posledních letech ukazuje, že je nutná změna kompetencí pracovníků v mnoha profesích. Trendy ve vývoji technologií, vedou k revizi určitých pracovních specializací, a to zejména v souvislosti s IT systémy. Příkladem může být vývoj autoopravárenství, kde se kompetence v oblasti elektroniky stávají nezbytnými, navíc s předpokládaným rozšiřováním elektro-mobility. Tyto změny vedou k odpovídajícím změnám v systému technického odborného vzdělání na národní i mezinárodní úrovni. Článek přináší některé výsledky výzkumu připravenosti učitelů odborných předmětů na průmyslovou revoluci 4.0 v České republice, zejména: • Analýza kompetencí a dovedností pracovníků a techniků v chytrých továren. • Indukované změny ve vzdělávacím programu, zavedení nových kurzů v oblasti odborného vzdělávání. • Indukované změny v přípravě učitelů odborných předmětů. • Dopad robotiky, automatizace a 3D technologií na technické obory. |