Rey-Osterriethova komplexní figura ve vztahu k rozumovému nadání a úrovni matematických schopností u dětí z třetích až pátých ročníků základních škol

Varování

Publikace nespadá pod Pedagogickou fakultu, ale pod Fakultu sociálních studií. Oficiální stránka publikace je na webu muni.cz.
Autoři

KRČOVÁ Veronika PORTEŠOVÁ Šárka CÍGLER Hynek

Rok publikování 2017
Druh Článek v odborném periodiku
Časopis / Zdroj Československá psychologie
Fakulta / Pracoviště MU

Fakulta sociálních studií

Citace
www http://cspsych.psu.cas.cz/result.php?from=960&to=960
Obor Psychologie
Klíčová slova Rey Osterrieth complex figure; intellectual giftedness; Developmental Scoring System; mathematical abilities; quantitative scoring; qualitative scoring; specific learning disabilities
Popis Cíle. Cílem studie je prozkoumat vliv rozumového nadání a úrovně matematických schopností na kvantitativní a kvalitativní skóry Rey-Osterriethovy komplexní figury (ROKF). Vedlejším cílem bylo porovnat dva využité skórovací systémy pro ROKF. Výzkumný soubor a metoda. Data byla získána na souboru 156 žáků (71 dívek a 85 chlapců) z třetích až pátých ročníků základních škol, z nichž 49 dětí bylo před započetím výzkumu diagnostikováno jako rozumově nadaných. Všem byl zadán Test pro Identifikaci nadaných žáků v Matematice (TIM) a Rey-Osterriethova komplexní figura - kopie, okamžitá reprodukce zpaměti a oddálená reprodukce zpaměti po 15 minutách, přičemž postup kresby byl vždy zaznamenáván na videokameru. Statistická analýza. Pro zjištění vlivu rozumového a matematického nadání na skóry ROKF byla použita lineární a ordinální logistická regrese v závislosti na typu závislé proměnné – kvantitativní či kvalitativní skóry ROKF. V modelech byl kontrolován vliv věku a specifických poruch učení. Výsledky. Rozumové nadání i úroveň matematických schopností středně silně souvisely s kvantitativními skóry ROKF. Na základě těchto výsledků doporučujeme při použití ROKF brát ohled na souvislost příslušných skórů s inteligencí. Naopak nedoporučujeme používat ROKF k diagnostice rozumového či matematického nadání vzhledem k malému vysvětlenému rozptylu. Limity studie. Mezi limity studie patří málo jasná obsahová validita Testu pro Identifikaci nadání v Matematice a vysoký výskyt dětí s dvojí výjimečností ve výzkumném souboru.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.