První zpráva o pohlavním a věkovém složení chlapců a děvčat z velkomoravského pohřebiště Znojmo Hradiště

DROZDOVÁ Eva BRZOBOHATÁ Kristýna KLÍMA Bohuslav

Rok publikování 2017
Časopis / Zdroj Slovenská antropológia. Bulletin Slovenskej antropologickej spoločnosti pri SAV

Obor Archeologie, antropologie, etnologie
Klíčová slova physical anthropology; molecular biology; aDNA; sex determination; Great Moravian Empire
Popis Výsledky antropologického výzkumu dětské populace z velkomoravské lokality Znojmo Hradiště ukazují vysokou mortalitu ve věkové kategorii infans II. To je typické pro velkomoravské populace. Jak se ale věkové složení změní, pokud určíme u dětí pohlaví? Pohlaví u vzorku 37 dětských skeletů ze Znojma Hradiště bylo určeno molekulárně biologickými metodami. Vzorek se skládal z 14 chlapců a 23 děvčat. Při rozdělení podle pohlaví se mortalita u chlapců a děvčat liší. Chlapci umírali častěji v kategorii infans II a juvenis. Naproti tomu děvčata umírala častěji v kategorii infans III. Podobnou situaci vidíme na velkomoravské lokalitách Pohansko jižní předhradí a Hoštice I (KZP). Cílem projektu určování pohlaví u dětí ze Znojma Hradiště nebylo jen zjistit mortalitu podle pohlaví. Hlavním cílem bylo podtrhnout skutečnost, že relativně jednoduché určení pohlaví u dětí (molekulárně biologickými metodami)ukazuje nové možnosti ve studiu dětských kosterních pozůstatků.