Sociální moc ve vedení lidí - inspirace pro školní psychology

Varování

Publikace nespadá pod Pedagogickou fakultu, ale pod Filozofickou fakultu. Oficiální stránka publikace je na webu muni.cz.
Autoři

VYCHOPŇOVÁ Tereza

Rok publikování 2017
Druh Další prezentace na konferencích
Fakulta / Pracoviště MU

Filozofická fakulta

Citace
Popis Školní psycholog svým působením ve škole podporuje klima a vztahy lidí ve škole a nezřídka v této oblasti spolupracuje s vedením školy. Předkládaný text je věnován problematice sociální moci, která je ve škole uplatňovaná ve vztazích mezi všemi aktéry. Typy sociální moci podle Frenche a Ravena jsou zde dávány do vztahu se styly vedení ředitelů/ředitelek škol – transakčním a transformačním. Ve druhé části textu jsou prezentovány první výsledky z dotazníkového výzkumného šetření realizovaného v základních školách. Jeho cílem bylo zjistit, jak učitelé vnímají uplatňovanou sociální moc a styly vedení u svých ředitelů/ředitelek a jak se tyto souvislosti promítají do jejich pracovní spokojenosti. Výsledky mohou být inspirací mj. pro školní psychology, neboť jim umožní nahlédnout problematiku sociální moci z hlediska vedení školy a lépe tak porozumět vztahům učitelé – vedení školy, neboť jim podobné teorie mohou pomoci nahlédnout a porozumět vztahům mezi subjekty školy: učiteli a žáky, učiteli a vedením školy, a také mezi poradci a učiteli.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.