Proměna muzejního výzkumu a vize budoucnosti jeho muzejně pedagogické složky

Autoři

KOLAŘÍKOVÁ Veronika

Rok publikování 2017
Druh Další prezentace na konferencích
Fakulta / Pracoviště MU

Pedagogická fakulta

Citace
Popis Muzejní výzkum se vyvíjí stejně, jako se neustále vyvíjí i samotná instituce muzea. Cílem příspěvku je nastínit proměnu podoby muzejního výzkumu. Ten se od původní orientace na sbírky už dávno přesunul také ke zkoumání návštěvníků muzea. Původní analýzu demografických charakteristik publika postupem času nahradila (doplnila) užší orientace výzkumníků na studium zkušenosti publika. Dnes už tedy nejde pouze o to zjistit, jaký typ návštěvníka do muzea chodí, ale také co v muzeu zažívá. Spolu s rozvojem muzejní pedagogiky se pak do výzkumu stále více dostává také pedagogický rozměr, který směřuje k výzkumu muzejněpedagogické reality ve všech jejích aspektech. Pozornost výzkumů se obrací ke zkoumání muzejně edukačních programů a celkového procesu učení se v muzeu. S výzkumem pedagogické roviny muzejního prostředí tím přitom neodmyslitelně souvisejí konstruktivistické teorie učení, jejichž zastáncem v muzejní praxi je významný představitel oboru George Hein. Pro muzejní, muzejně pedagogický, pedagogický ale celkově i sociální výzkum zůstává otázkou a výzvou, jak tyto prvky v muzeu zkoumat.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.