Podpora tvůrčích činností jako možnost seberealizace sociálně znevýhodněných klientů i prostor výchovného působení
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2017 |
Druh | Článek v odborném periodiku |
Časopis / Zdroj | výtvarná výchova |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Klíčová slova | social handicap; education; Special Art Education; support of creativity; self-realisation; benefits of creativity |
Popis | Nabídka tvůrčích činností může směřovat k různým skupinám klientů. Může podpořit jejich výtvarnou seberealizaci, ale sledovat i další, např. výchovné cíle zaměřené na ovlivňování rizikových a sociálně znevýhodněných skupin klientů. Podpoře tvorby těchto klientů se věnuje speciální výtvarná výchova, výtvarný obor, který se profiluje na Pedagogické fakultě Masarykovy univerzity v Brně. Jeho aktivity jsou výrazem zájmu o člověka, důvěry v jeho tvůrčí potenciál, což dokumentují činnosti realizované s romskými dětmi, s klienty diagnostického ústavu, klienty se zdravotním postižením, seniory a také klienty azylových zařízení. Průběh realizovaných projektů speciální výtvarné výchovy byl zkoumán v období 2010 – 2015. Bylo možné vymezit principy, na kterých je podpora tvůrčích aktivit vystavěna, ale též poukázat na jejich přínos. Ten zahrnuje nejen možnosti, jak objevit často nerozvíjené tvořivé schopnosti jedince, ale také jak dále využívat tvůrčího procesu k výchovným a vzdělávacím cílům, a to i v povinném vzdělávání. I proto byl zkoumán výchovný potenciál tvorby u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (2016). |