Používání paměťových strategií nevidomými studenty při učení se angličtině
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2017 |
Druh | Článek v odborném periodiku |
Časopis / Zdroj | Speciální pedagogika |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Klíčová slova | Language learning strategies; memory strategies; English language; the blind; case study |
Popis | Tento článek prezentuje dílčí výsledky výzkumu strategií učení se cizímu jazyku u nevidomých studentů, kteří se učí angličtinu jako cizí jazyk. Výzkum byl realizován jako vícečetná případová studie s využitím smíšeného výzkumného designu. Výzkumný soubor tvořilo osm nevidomých studentů českých vysokých škol. Data byla sbírána pomocí inventáře strategií Oxfordové (Strategy Inventory for Language Learning) a polostrukturovaných rozhovorů. Prezentovány jsou výsledky deklarovaného využívání paměťových strategií dle klasifikace Oxfordové. Některé strategie nejsou nebo nemohou být nevidomými studenty využívány (např. sémantické mapy, používání vizuálních představ, mechanické techniky, používání vjemů a fyzického ztvárnění). Rozdíl byl také zjištěn v užívání paměťových strategií nevidomými a intaktní populací (prům.=3,13; srov. prům.=2,26 u intaktní populace studentů gymnázií, Vlčková, 2007). |
Související projekty: |